Monday, October 08, 2007

Di Hujung Semester

Hujung semester,

Para pelajar: selesai tugasan, mula debar peperiksaan.

Saya: selalu buka IMS, semak tugasan, semak jawapan peperiksaan.

Semester ini agak memenatkan saya. Selain meneruskan tugas penyelaras Bahasa Melayu Profesional, saya juga mengajar subjek Kaedah Bahasa Melayu.

Subjek ini berat kandungannya, meliputi teori pembelajaran, pendekatan, kaedah dan teknik mengajar, kemudian memberi perhatian juga kepada Sukatan Pelajaran serta mengadakan sesi pengajaran mikro kepada para pelajar. Itu tidak termasuk pembentangan kumpulan dan dua tugasan pelajar.

Satu lagi subjek yang saya kendalikan ialah Pengantar Kesusasteraan, Kebudayaan dan Kesenian Melayu kepada pelajar kumpulan A major Bahasa Melayu. (Kumpulan B dikendalikan oleh Encik Razali Ayob). Bagi saya ini subjek 'enjoy' secara pendekatannya namun 'berat' dari segi tanggungjawabnya. Subjek ini memperkata tiga bidang yang penting dalam pengungkapan makna peradaban dan tamadun bangsa iaitu kesusasteraan, kebudayaan, dan kesenian.

Dalam kelas inilah kita (saya dan pelajar) bukan sahaja meneroka makna dan konsep tetapi penghayatan sekadar yang termampu. Rasanya subjek lain tidak dapat menyaksikan lagu-lagu P.Ramlee divideokan, tiada tayangan zapin dan ulet mayang, tiada deklamasi puisi dan lakonan tetapi dalam kelas ini kita lakukan. Dan itulah antara keistimewaan subjek ini. View untuk subjek ini terlalu luas namun dapat dikuasai dengan baik.

Saya gembira sekali. Terima kasih atas kerjasama pelajar-pelajar.

Saya tiada masalah dengan kedua-dua subjek ini. Namun saya membantu tugas untuk satu subjek yang agak besar bilangan pelajarnya. Dan entah bagaimana ada timbul masalah sedikit.

Masalah timbul ini kerana tiada rasa kefahaman dan pengertian, juga nilai luhur dalam diri itu tiada atau kurang atau hilang. Saya hanya mahu berkias sahaja, kerana terlalu jujur dan berterus terang membuatkan kita teraniaya!

Selamat hari raya. Jumpa lagi semester depan.
Gambar hiasan: Bersama-sama sifu, Prof Emeritius Dr.Abdullah Hassan.