Monday, November 12, 2007

Promosi Kongres

Kali ini kita berkongres pula. Kongres Sebudaya Serumpun anjuran bersama PENA, KEKKWA, dan DBP. Berlangsung di DBP pada 16 – 18 November 2007.

Seminar ini bertema Sebudaya Serumpun Jambatan Hubungan Serantau. Yang berkonsepkan penemuan pelbagai fikiran dan pandangan budaya dalam hubungan serumpun. mungkin banyak perkara tentang sastera, budaya, seni, atau apa saja yang berkaitan dengan bahasa dan mungkin sedikit-sedikit menyentuh politik. Inilah wadah, ruang, untuk bersuara. Namun doa dan harapan kita, agar suara kita lebih didengari dan terbuka pula untuk difikirkan, dipatuhi. Apa yang perlu diubah, kita pindah, apa yang patut ditingkat, kita naikkan, apa yang perlu digilap, kita silaukan, apa yang perlu disedar, kita bukakan mata, dan apa-apa lagi lah.

Pembentang, antaranya:

Datuk Johan Jaafar, Ariffin Ariff, Datuk Firdaus Abdullah, Abu Hassan Hasbullah, Arbaiyah Mohd Nor, Mohd Daud Mohamad, Mohamad Saleeh Rahamad dan Shamsuddin Othman.

Juga dari Indonesia, Emha Ainun Najib, Maman S.Mahayana, Eri Sarimanah, Muhamad Takari, Fazlin Jaafar, Fatin Hamamah dan Djamal Bakir juga dari Singapura antaranya Suratman Markasan dan Isa Kamari. Dari Brunei (Morshidi Hj. Mohamad dan Zefri Ariff), Thailand (Worait Baru, tengku Ariffin Tengku Chik, Abdul Razak Pandangmalam, Nik Rakib) dan Jepun (hagari Yasako) juga.

Maklumat lanjut hubungi Setiausaha PENA, S.MZakir melalui emel smzakir@hotmail.com atau Shamsuddin emel sudean66@hotmail.com.

Jumpa di sana.

Tuesday, November 06, 2007

Hati Malaya atau Mala atau Maya?

1957: Hati Malaya Atau Hati Siapa yang Terluka?
Sebuah komentar jujur ARIFF MOHAMAD

Tahun ini ulangtahun ke 50 kemerdekaan negara. Banyak juga program, pertandingan, kempen dijalankan. Dan semangat itu cuba dibawa melalui filem ini, 1957: Hati Malaya. Judulnya ada unsur sentimental.

Filem ini punya jiwa, itu yang dirasakan namun sesekali kontang dan hambar, kering dan usang. Dalam akhbar ada yang kata penonton menangis dan hiba apabila menonton beberapa adegan, saya akui memang makcik yang duduk di baris hadapan saya menangis terutama adegan Tunku perlukan wang untuk ke London bermesyuarat menuntut kemerdekaan. Satu lagi scene yang menghibakan adalah ketika Sultan (lakonan Jalaludin Hasan) terpaksa menandatangani surat di hadapan pegawai British.

Filem ini bergerak seperti sebuah dokumentari, sesekali seperti montaj dan iklan. Hubungan dua zaman, zaman sekarang dengan zaman pra-merdeka langsung tidak kena dengan perkaitan watak. Watak yang sama muncul dalam dua zaman, menggunakan nama yang sama tapi tidak berkaitan dari segi peranan. Cinta entah ke mana, perjuangan entah ke mana. Alangkah cantiknya jika filem ini sepenuhnya period movie. Seperti Ghandi ataupun yang lokal seperti Bukit Kepong.


Suhaimi Baba amat gemar mengambil pelakon yang sama dalam setiap filemnya. Rusdi boleh berlakon dengan baik, Maya Karin juga cemerlang (namun sesekali terbayang pontianak harum sundal malam muncul), Ida Nerina dan Nanu juga patut dipuji. Malah kehadiran dua pelakon baru dalam layar iaitu Kamaruzzaman Taib (watak Tunku) dan Zaefrul Nordin (watak Datuk Onn) sememangnya baik, amat baik terutama Zaefrul untuk watak Datuk Onn. Gerak badan dan fikirannya cukup bertokoh, realistik.

Namun ada watak yang seolah-olah tidak kena seperti Sardon yang dilakonkan oleh Nagsrizal Ngasri. Sardon seorang yang bertubuh besar, kelihatan serius namun Sardon dalam filem ini seperti watak anak-anak sekolah.

Sedikit teruja dengan kemunculan barisan bintang veteran dan senior, Datuk Jins Shamsuddin (Sultan Johor), Datuk Mustafa Maarof (Sultan Selangor) , Kuswadinata (Sultan Perak), Jalaludin Hassan (Sultan Kedah). Begitu juga watak Abdullah Fahim. Yang dilakonkan oleh Datuk Rahim Razali. Mereka ini sebenarnya sultan (raja) dalam sinema Melayu terutama Jins, Mustafa dan Rahim.

Filem ini bersifat pro-pemerintah dan terlalu memikirkan perpaduan. Mungkin kerana ditaja oleh syarikat telekomunikasi yang berwarna kuning maka, filem ini perlu di’warna’kan sedikit. Watak bukan Melayu juga digambarkan sebagai pejuang dalam filem ini. Inilah hati Malaya, yang bagi saya dilukakan. Ada beberapa tokoh yang tidak disebut, tidak dilintaskan dalam bentuk gambar. Lagi pula, nasionalisme terdahulu bukan semata-mata terhadap Inggeris atau Malayan union, namun nasionalisme sejak Portugis, Belanda, Jepun, komunis seakan diabaikan.


Filem ini lebih baik jika diambil dari sudut Datuk Onn atau Tunku semata-mata atau wujudkan watak lain yang menggabungkan tokoh-tokoh penting ini dalam filem. Sejarah kemerdekaan cukup penting, cuma janganlah dilukakan.

Sinematografi filem ini cemerlang. Penyuntingan juga boleh dipuji. Teknik split screen apabila dua atau tiga iorang berbual juga teknik yang baik dan tidak menjemukan. Filem ini layak menjadi Filem Terbaik malah filem sebeginilah yang ditunggu-tunggu oleh segelintir peminat, pengikut dan pengkaji filem Melayu. Alangkah baiknya jika kita lebih banyak dan kerap berpatriotik dengan filem-filem sebegini, berbanding ber’mami’, ber’otai’ tak tentu pasal, dan ber’hantu’ menjerit di siang hari.

Sekian, terima kasih.

Gambar dari astro.com.my

Friday, November 02, 2007

Shahnon Di Sini


Sepatutnya entri ini dimasukkan lama dahulu, tiga bulan dahulu. Ini cerita bulan Ogos lalu. Kerana memikirkan penting juga untuk dikongsi pengalaman ini, lewat pun saya masukkan juga.
Pada 6-10 Ogos 2007, diadakan Minggu Keterampilan Bahasa anjuran fakulti. Macam-macam program siang dan malam. Masuk majalah dan akhbar juga. Saya sendiri mengendalikan dua event penting iaitu pertandingan untuk pelajar sekolah dan mengendalikan majlis perasmian dan penutup termasuk sebagai juruacara.
Antara program yang paling terkesan, dan kadangkala dirasakan amat manis ialah kehadiran Sasterawan Negara Shahnon Ahmad ke sini. Bukan tidak biasa dengan nama Sasterawan Negara, tetapi SN yang satu ini susah untuk ditemui kecuali berkunjung ke rumahnya terutama sejak beliau tidak aktif lagi dalam politik kepartiannya.
Wacana Sasterawan Negara pada 9 Ogos dalam slot Pemikiran Melayu Global dipengerusikan oleh Datuk Mohd Yusof Hassan. Orang yang kena dan bertepatan sekali. Tiga SN diundang, Datuk A.Samad Said, Dr. S.Othman Kelantan dan Prof. Emeritius Shahnon Ahmad. Mereka bercakap tentang pemikiran global namun menjurus kepada perjalanan kreatif dan pengabdian mereka terhadap bidang sastera(penulisan kreatif). Kadang-kadang bangga, sesekali terharu, ah, syahdu juga!
Shahnon, yang jarang sekali 'keluar rumah' dalam keadaan lutut tidak kuat dan selalu ke tandas ini gagah juga ke UPSI. Katanya dia punya nostalgia yang berisi di UPSI (dahulu SITC, MPSI, IPSI). Bercakap tentang pengalaman di SITC, dan sayangkan bidang perguruan yang diceburi, maka beliau sanggup menyerahkan koleksi bukunya untuk UPSI. Wah, bertuah sekali Suluh Budiman. Terharu juga, apabila beliau berkata, buku-buku tersebut boleh diambil sedikit demi sedikit mulai sekarang dan setelah dia tiada nanti, ambillah kesemuanya.
Terima kasih, Datuk Shahnon.
Aku: cepat sekali teringat Lahuma, Jeha, Su Usul...
Sempat bertemu Datuk Shahnon dan bercakap sedikit tentang Setitis Embun Semarak Api. Katanya, manuskrip itu dihantar ke Penerbit UKM asalnya. Kemudian ke Karangkraf.
Bagaimana khabarnya SN Datuk Abdullah Husain, dan juga Datuk Dr. Awang Had Salleh yang sangat uzur sekarang.

Thursday, November 01, 2007

Sukma dan Kalbu

Saya baru menghabiskan pembacaan Bedar Sukma Bisu dalam tempoh sehari. Kerana novel ini pemenang hadiah utama, saya dahulukan berbanding dengan Mahabbah (Shahnon Ahmad). Kemudian saya menyambung dengan Manikam Kalbu. Sedangkan Tuhan Manusia saya masih tertangguh, begitu juga dengan Bila Tuhan Berbicara. Saya juga memiliki Nama Beta Sultan Alaudin tapi masih belum dibaca namun telahpun membaca Kekasih Sam Po Bo sebaik sahaja saya beli daripada Ujana Ilmu. Dalam tempoh setahun dua ini, berderet karya Faisal diterbitkan.Satu contoh yang baik untuk penulis muda. Ada sesetengah penulis muda cakap banyak saja, sedangkan hasil tiada (kurang).

Secara peribadi, saya kagum akan kesungguhan Faisal. Komitmennya pada dunia penulisan seperti ‘jangan pandang belakang’ dan Faisal cukup bersedia menghadapi apa saja cabaran memilih sebagai penulis sepenuh masa. Faisal telah buktikan. Hasilnya tidak mengecewakan. Yang penting kesungguhan, selain bakat dan kreativiti. Juga ketabahan yang dapat saya fikirkan dan rasakan, perit dan tenangnya.

Sedikit tentang Bedar Sukma Bisu, tentang Wefada dan empayar perniagaannya, tentang sejarah dan nostalgia generasi terdahulu, juga cinta. Falsafah pertukangan layar (bedar, perahu, lancang dll) dapat diungkapkan dengan kreatif. Ada kalanya terasa seperti berdokumentari, namun beraksi secara tidak sedar. Faisal merujuk banyak buku tentang ini. Namun sesekali terasa terlalu banyak fakta ingin diberi sedangkan penghayatan novel perlu banyak kepada penceritaan, naratif dan kesan pembacaan (mungkin sedikit perasaan walupun perlu dicabar juga dengan pemikiran).

Novel ini penting dari sudut antropologi, budaya, dan seni (pertukangan melayu). Ironis dengan cabaran dan globalisasi, juga unsur perjuangan (juga tentang kegigihan wanita).

Apapun, tahniah Faisal Tehrani. Semoga DBP dan pihak yang lain mengadakan diskusi beberapa karya pemenang hadiah 50 tahun DBP termasuk Sukma dan Kalbu.