Wednesday, November 19, 2008

PPSMI: suara hati delegasi

Pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah di Malaysia perlu dihentikan segera. Jangan lagi berdolak dalik dan beralasan untuk meneruskannya. Bertindaklah secara rasional dan contohilah negara-negara maju yang lain tentang budaya ilmu, kedaulatan bahasa dan penghormatan terhadap ketinggian ilmu. Tamadun yang gemilang di dunia disebabkan kekuatan jati diri berkait dengan bahasa dan kekuatan penguasaan ilmu selain lingkungan politik yang selamat, sistem ekonomi yang teratur, masyarakat yang beragama dan berbudaya tinggi.

Sudah banyak suara tentang betapa usaha untuk memahirkan pelajar dalam berbahasa Inggeris dalam bidang ilmu atau subjek yang berat seperti Matematik dan Sains adalah usaha yang tidak koheren (tidak bersangkut paut). Bahasa Inggeris adalah bahasa Inggeris. Matematik dan Sains pula bidang ilmu yang lain. Bahasa Inggeris boleh dikuasai dengan berbagai-bagai cara bukan dengan menggunakan sebagai bahasa subjek. Situasi yang berlaku di sekolah-seklolah, pelajar tidak dapat menguasai istilah dan aplikasi dan operasi dalam kedua-dua subjek ini. Pemahaman dan konsep lebih jelas dalam bahasa ibunda masing-masing.

Bahasa adalah keupayaan akal dan hati manusia yang dibentuk pemikiran, budaya dan lingkungan persekitaran. Tiada kena-mengena dengan penguasaan ilmu Matematik dan Sains. Kita digalakkan untuk menguasai banyak bahasa dengan berbagai-bagai cara, bukannya dalam subjek khusus Matematik dan Sains. Penguasaan Bahasa Inggeris perlu dimantapkan melalui kurikulum dan kempen kerajaan.

Para pemimpin perlu memikirkan perkara ini bukan asyik bercakap tentang pemilihan jawatan dan manifesto pilihanraya sahaja. Jangan korbankan bahasa Melayu semata-mata untuk mengangkat bahasa asing. Tidak salah menguasai bahasa asing namun strategi dan pendekatan perlulah sesuai. Lagipun bukan sahaja bahasa Inggeris itu penting, bahasa lain juga perlu dikuasai jika mampu seperti bahasa Mandarin, bahasa Arab dan bahasa Jerman. Bahasa Inggeris bukan untuk pelajar-pelajar sekolah semata-mata namun untuk seluruh rakyat Malaysia. Penguasaan bahasa Inggeris secara umumnya di negara kita masih lemah. Siaran televisyen pun ada alih suara, sari kata dan terjemahan. Bahasa Melayu perlu terus didaulatkan.

-Ariff Mohamad.

Friday, November 14, 2008

Wawancara Dengan Pak Lias

Ikuti temubual ekslusif dan eksekutif seorang wartawan (Wartawan/W) dengan Saudara Alias a.k.a Asmawi bin Atan (Pak Lias/PL). Kebetulan saya terjumpa mp3 rakaman wartawan itu di tepi kondo Datuk Shahron Khon.

W: Salam, Pak Lias. Er... Maaf me...mengganggu. Saya mahu me...mewawanca...ca...cara Pak Lias seketika. Bb.. Boleh?
PL: Boleh. Boleh blah!
W: Eh, Pak Lias marahkah. Er...Kk..ke..napa?
PL: Tidak marah pun. Saya marahkan nyamuk yang melilau depan saya ni.
W:Oh...
PL: Hmm...
W: Err...Pak Lias mahu ke mana tt.. te..ter.. ter..gg..gesa-gesa ini?
PL: Putrajaya.
W: Er...Apa tt.. tt.. ttt.. tujuannya?
PL: Bersiar-siar.
W: Er...Kenapa tergg.. gg.. gg.. gesa-gesa?
PL: Suka hati akulah.
W: Ops, ma.. ma..ma..af Pak Lias. Er...Saya ingin bertanya pendapat, er... Pak Lias tentang keputusan yu...yu..yu... UPSR 2008 terutama peratus Matematik dan ss.. ss.. sssssss... Sains dalam Bahasa Inggeris yang meningkat.
PL: Aku bukan guru yang menyemak kertas soalan itu. Bukan aku yang buat soalan pun. Yang buat skema pemarkahan pun bukan aku juga. Jadi, suka hati merekalah yang buat semua tu... apa yang mereka nak buat, Nak naik ke nak menurun ke... nak melingkup ke...
W: Kenapa Pak Lias cc.. ca..ca..kap macam begitu?
PL: Suka hati akulah.
W: Jadi pada pendapat... pak... pak Pak Lias, hasrat untuk me.. me..mengembalikan penggunaan Bahasa Melayu dalam ss..ss..subjek itu agaknya bb..bb..bagaimana?
PL: Tak mengapa. Kita boleh guna bahasa apa-apa saja untuk belajar subjek apapun. Bukan Matematik dan Sains saja, subjek Bahasa Melayu pun boleh dipelajari dalam bahasa Sanskrit, Bahasa Jerman, Bahasa Iban, Bahasa Telegu, apa-apalah... Boleh kan... Malaysia boleh kan...
W: Pak Lias... er, jadi tidakkah kita bimbang ke.. ke.. ke.. dudukan Bahasa Melayu akan tergugat...
PL: Tidak bimbang sebab memang kita sentiasa tergugat.
W: Er... Pak Lias, ada banyak lagi sss..ss..ss.. so...so...so.. soalan saya... er... er... er...
PL: Sudahlah kau si gagap!
W: Pak Lias, nn..nnan...ti dulu!
PL: Suka hati akulah!

(Pak Lias mencapai basikalnya lalu terus meninggalkan wartawan)
PL:

Sastera adalah Rahsia

“Sejarah telah memperlihat kepada kita bahawa sastera sebenarnya ialah rahsia dan sulit; dirahsiakan dan disulitkan oleh sasterawan melalui pelbagai jenis wadah yang membentuk gabungan kerana pada dasarnya makna kehidupan dan pengalaman sendiri itu sulit dan rahsia. Kerahsiaan sastera kadang-kadang begitu jauh tersembunyi sehingga para khalayak perlu mempunyai kekuatannya yang tersendiri dari segi kreativiti, sensitiviti, dan daya gabungan untuk benar-benar memahami karya itu, dan seterusnya ‘terhibur’ olehnya.”

Kata-kata itu dipetik daripada buku Shahnon Ahmad (SN Datuk) bertajuk Weltanschauung Suatu Perjalanan Kreatif (DBP,2008). Shahnon melanjutkan penyataan ini dengan huraian bahawa sastera itu memerlukan khalayak yang bijak berfikir. Kerahsiaan dan kesulitan bergelumang dalam diri pengkarya (penulis/ sasterawan) yang berkait amat rapat dengan hakikat kehidupan yang banyak rahsia, aneh, dan payah. Sastera merahsiakan dan menyuratkan makna-makna kemanusiaan melalui pelbagai citra dan lambang sehingga menuntut daya yang amat tinggi bagi membolehkannya menggabung lambang dan citra itu dengan makna yang sebenar, yang jauh tersurat. Sastera adalah ilmu tinggi, atau bukan sebarangan. Dalam sastera ada persoalan metafizik, falsafah di samping kias dan figura, yang rapat dengan kemanusiaan, ketuhanan dan alam.

Membaca buku Shahnon yang terbaharu ini terasa amat mesra dan rasa cinta pada sastera itu semakin mendalam. Shahnon menghantar pengalaman menggulati bidang sastera dan dunia akademik lebih 50 tahun dalam buku ini. Buku ini bukan semata-mata autobiografi atau memoir, malahan sebagai rujukan dan panduan yang bermakna kepada sasterawan, bukan sasterawan , pengkaji dan peminat sastera atau sesiapa sahaja. Walaupun ada pengulangan peristiwa dan pengalaman yang telah dikongsi dalam dua buku autobiografi terawal (Perjalananku Sejauh Ini, 2006 dan Setitis Embun Semarak Api, 2007) namun tetap menarik dan mengesankan apabila membacanya. Buku Weltanschauung ini ditulis sekitar 1998-1999 atau lebih sedikit daripada itu. Buku ini sepatutnya terbit lebih awal daripada dua buku yang terdahulu di pasaran itu.

Difikir-fikirkan, banyak sangat benarnya bahawa sastera itu adalah rahsia. Teks-teks yang terpapar pada kertas memberi makna denotasi dan konotasi. Kisah, cerita dan peristiwa bukan sekadar mengusik emosi namun jauh meneroka ketajaman akal dan bersihnya hati. Agak berat mengungkapkan hal-hal yang sebjektif begini, namun itulah sastera. Berkaitan teks, ingat lagi pada Sejarah Melayu melalui kisah Hang Tuah dan Hang Jebat (Hang Kasturi) yang bertarung kemudian dicetuskan pertanyaan, siapakah yang benar dan siapakah yang salah? Soalan ini tidak terjawab dengan muktamad sehingga sekarang. Itulah antara bukti istimewanya karya sastera yang berahsia ini.

Bidang penulisan adalah bidang yang sunyi sepi, tersendiri. ‘Kerja’ sebagai penulis memang banyak cabarannya, banyak yang menggelisahkan, banyak yang perlu dirahsiakan. Dalam proses menulis juga, ada perkara yang terpaksa ditangguhkan, dilupakan begitu sahaja, dilepaskan. Akan timbul rasa kecewa, geram, marah dan beberapa lagi, yang dapat dikesani ataupun tersimpan sebagai rahsia diri. Namun ada ketikanya agak bising dan hangat juga bergantung kepada hasil tulisan (karya) itu. Menulis adalah kerja sendiri-sendiri dan “rahsia’ kerana untuk menceritakan hal itu kepada orang lain, bukanlah sesuatu yang menarik untuk diperkata, kecuali yang benar-benar mahu tahu, berminat, bertanya, mencontohi atau mewawancara sahaja.

Penulis jarang bercerita proses kreatifnya ketika sepi dan gelisah itu. Apabila terhasil, barulah dapat diceritakan untuk dikongsi. Wadah penerbitan tentang proses kreatif pula tidak banyak. Jika seseorang penulis itu belum teruji kesasterawanannya, belum layak lagi digelar sasterawan, maka ruang untuk bercerita proses kreatifnya dalam majalah atau buku amat payah sekali ditemui. Sehingga sekarang beberapa penulis yang diakui baik dan pernah memenangi banyak hadiah peringkat kebangsaan dan serantau pun tidak ada ruang untuknya bercerita proses kreatif. Ada sebuah dua majalah yang memuatkan ruangan proses kreatif namun amat meloyakan apabila penulis yang baru menulis dua tiga cerpen atau satu dua puisi diberi ruang.

Orang lain (pembaca, khalayak yang bukan dalam kalangan penghasil karya) tidak mahu atau tidak berminat untuk tahu apa yang sebenarnya ada dalam fikiran, perasaan, dan hati seseorang penulis. Ini bergantung kepada niat. Bercakap tentang niat, benar-benar menguji diri takut-takut tersalah cakap dianggap riak dan tidak ikhlas pula. Dan kadang-kadang yang baik pun disalah tafsir juga. Apabila karya itu diterbitkan, pembaca yang bijak yang tahu menilai dan berpengetahuan (sedikit atau luas) dapat menangkap maksud dan niat penulis itu. Dan banyak juga yang tidak dapat ditangkap juga hinggakan karya itu terus kabur dan sepi begitu sahaja.

Daripada pengalaman sasterawan terdahulu, dapat dikesani mereka ini memang banyak berahsia. Ada sesetengah karya yang bertahun-tahun tidak dapat dikupas atau lebih dari itu, dikunyah dengan baik sekali oleh pembaca. Hal ini agak malang dan merugikan khalayak kerana tidak dapat sepenuhnya ‘bermandi-manda’ dalam takungan pemikiran yang ada pada sasterawan ini.

Karya-karya Shahnon memang banyak rahsia dalam bersahajanya. Karya Arenawati juga. Karya Anwar Ridhwan dan Zaen Kasturi juga. Azizi Hj.Abdullah, banyak berahsia dalam sinisnya. Dalam puisi, Latiff Mohidin dan Baha Zain, antaranya. Dan ada beberapa lagi.

Dalam situasi sekarang, ada yang perlu dirahsiakan dalam diri penulis. Dan tentulah ada yang perlu diberitahu. Kalau orang tidak mahu tahu, bahasa kasarnya, lantaklah! Namun kasihan mereka terus hanyut dalam keseronokan dan kepicisan karya-karya yang mereka digemari. Dalam situasi sekarang juga, banyak perkara yang perlu diluahkan dalam karya, dalam rahsia namun bijaksana. Dan harap-harap juga, semakin banyak pembaca yang bijaksana.

Wednesday, November 12, 2008

Other Colours yang Menusuk


Saya sedang membaca buku ini. Baru pertengahan buku. Buku ini menusuk-nusuk jantung dan fikiran saya. Ini autobiografi dan himpunan tulisan non-fiksyen Orhan Pamuk, penerima Hadiah Nobel Kesusasteraan 2006.
Belum habis baca, maka tiada ulasan. Saya hanya memberitahu bahawa buku ini, baik dan penting untuk para penulis.

Seorang kawan ke China

Saya ada kawan. Dia keturunan Cina. Umur sebaya. Lahir pada bulan yang sama. Biliknya sebelah bilik saya. Saya masuk sini bulan Oktober, dia bulan Disember. Namanya Tan Tiam Lai.
Dia ini sesekali gagap apabila bercakap. Nampak lurus. Dalam hati, entah. Tapi pancaran wajahnya tulus. Suka menolong orang, dan sesekali sanggup bersusah-susah untuk orang lain.
Tan kini sudah sebulan di China. Universiti Nanjing, katanya. Saya tidak tahu di mana dan bagaimana keadaannya.
Apa yang membanggakan saya, dia dapat belajar phD di sana dengan biasiswa kerajaan China. Tahniah berkali-kali saya ucapkan kepadanya. Tiga tahun dia akan berkelana di sana. Tapi tidak masalah sangat sebab 'saudara mara' dia melambak di sana.
Orang kata, berkawan dengan bangsa lain hanya di permukaan, tiada erat dalam hati. Tapi entah. Mungkin bukan semua. Dengan Tan, ada beberapa yang kami sama-sama fahami dalam hati, ada yang permukaan saja. Kami tahu kami ikhlas berkawan.
Ada antara kawan-kawan, bukan Cina, semestinya Melayu, yang susah untuk dicakap persahabatan secara permukaan atau lebih mendalam. Subjektif. Susah mahu cakap. Ada kawan-kawan yang ke China dan ke mana-mana pun tidak beritahu kita. Apatah lagi mengundang.
Mungkin aku akan ke sana, tanpa mengundang sesiapa. Tapi ke mana?

Entah...


Aku mahu bermain badminton petang ini, sekejap lagi. Aku sudah malas memikirkan apa-apa yang memberatkan kepala. Aku mahu berpeluh dan tenang.
Sekarang, kopi putih Oldtown kuhirup segar. Aroma menyeluruhi bilik. Program tersusun-susun dalam kepala. Tugas ini-ini, itu-itu banyak lagi. Macam tidak berkesudahan satu-satu-satu.
Kadang-kadang serabut, kadang-kadang lega.