Wednesday, November 12, 2008

Seorang kawan ke China

Saya ada kawan. Dia keturunan Cina. Umur sebaya. Lahir pada bulan yang sama. Biliknya sebelah bilik saya. Saya masuk sini bulan Oktober, dia bulan Disember. Namanya Tan Tiam Lai.
Dia ini sesekali gagap apabila bercakap. Nampak lurus. Dalam hati, entah. Tapi pancaran wajahnya tulus. Suka menolong orang, dan sesekali sanggup bersusah-susah untuk orang lain.
Tan kini sudah sebulan di China. Universiti Nanjing, katanya. Saya tidak tahu di mana dan bagaimana keadaannya.
Apa yang membanggakan saya, dia dapat belajar phD di sana dengan biasiswa kerajaan China. Tahniah berkali-kali saya ucapkan kepadanya. Tiga tahun dia akan berkelana di sana. Tapi tidak masalah sangat sebab 'saudara mara' dia melambak di sana.
Orang kata, berkawan dengan bangsa lain hanya di permukaan, tiada erat dalam hati. Tapi entah. Mungkin bukan semua. Dengan Tan, ada beberapa yang kami sama-sama fahami dalam hati, ada yang permukaan saja. Kami tahu kami ikhlas berkawan.
Ada antara kawan-kawan, bukan Cina, semestinya Melayu, yang susah untuk dicakap persahabatan secara permukaan atau lebih mendalam. Subjektif. Susah mahu cakap. Ada kawan-kawan yang ke China dan ke mana-mana pun tidak beritahu kita. Apatah lagi mengundang.
Mungkin aku akan ke sana, tanpa mengundang sesiapa. Tapi ke mana?

No comments: