Monday, August 17, 2009

Tahniah Datuk Berdua




Saya ingin mengucapkan tahniah setinggi-tingginya kepada dua individu ini.
Pertama, Datuk Anwar Ridhwan yang menerima anugerah Sasterawan Negara kesepuluh. Karya beliau tidak sebanyak karya Arenawati atau Azizi Haji Abdullah tetapi satu-satu karya yang dihasilkan sentiasa diingati dan bermakna. Antaranya Hari-hari Terakhir Seorang Seniman yang masih disebut hingga ke hari ini dan Naratif Ogonshoto. Beliau juga menulis cerpen, yang masih diingati seperti “Sahabat”, “Tik! Tik! Tik!” dan “Dunia adalah Sebuah Apartmen”. Beliau juga menulis puisi dan drama serta kajian sastera. Karya beliau telah banyak diterjemah dalam bahasa asing. Garapan beliau bersahaja namun terserlah satu gaya yang tersendiri, bijaksana dan mengesankan. Anugerah ini selayaknya untuk beliau.
Beliau seorang yang pendiam dan jarang sekali didengar bergurau melainkan lawak-lawak biasa yang beliau sendiri mulakan untuk senyum. Bercakap dengan beliau merasakan diri terlalu berhati-hati untuk bertanya dan mengeluarkan pendapat bimbang dilihat tidak relevan. Banyak yang perlu kita contohi daripada Anwar Ridhwan.
Kedua, tahniah saya untuk Prof Dr. Mohd Yusof Hasan yang dianugerahkan gelaran Profesor Emeritius oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris pada konvokesyen ke 11 minggu lalu. Terkenal dengan teori SPB4L dalam kajian kesusasteraan yang kemudiannya daripada cetusan itu membina teori pemikiran SPB4K iaitu Sistem Pemikiran Bersepadu 4K: Kerohanian, Kebitaraan, Kesaintifikan dan Kekreatifan. Buku terbaharu beliau ialah Pemikiran Mahathir Mohamad: Kesinambungan Gelombang Intelektualisme Melayu Global dari Munsyi Abdullah dan Za’ba.
Saya pernah dua kali berkunjung ke pejabatnya. Beliau banyak menasihati, memberi panduan dan sekali gus motivasikan. Pembaca setia Utusan Malaysia ini gemar bercerita tentang apa sahaja termasuklah tentang itik yang dipelihara di rumahnya. Beliau juga bercerita tentang kajian-kajian beliau tentang karya-karya Shahnon Ahmad, hinggakan Shahnon sendiri pernah mengatakan bahawa orang yang banyak tahu tentang dirinya adalah isterinya dan Mohd Yusof Hasan.
Tahniah kepada kedua-dua tokoh ini. Banyak yang saya pelajari daripada Datuk berdua.

No comments: