Friday, October 23, 2009

Anwar Ridhwan, SN ke 10

Antara karya Anwar ridhwan dalam koleksi saya (tidak termasuk Sangkar yang sedang dipinjam seseorang, Arus yang telah hilang, dan buku Jatidiri Pasca Asas 50 yang tidak ditenui pada rak)

20 Oktober lalu, rasmilah Dato’ Dr Anwar Ridhwan sebagai Sasterawan Negara kesepuluh. Tahniah sekali lagi Dato’. Gelaran paling berprestij bagi penulis sastera di Malaysia. Menjadi idaman ramai penulis dengan syarat dan kriteria tertentu untuk melayakkan penerimaan tersebut. Malaysia, memang ramai sasterawan hebat. Tapi Dato’ Anwar berada dalam kelas yang tersendiri walaupun dalam barisan yang sama dengan sasterawan lain.
Sempat bergambar malam itu walaupun kerap bertemu Dato Anwar dalam mesyuarat Persatuan Penulis Selangor. Nazmi, sempat 'potong Q' berdiri di sebelah Dato'. Saya faham dia adalah wartawan.

Menurut SN Prof Dr Muhammad Haji Salleh dalam Dewan Sastera, Oktober 2009, karya Anwar Ridhwan mempunyai kritikan yang berani dalam lembut, bahasa yang berseni dan berhati-hati. Saya secara peribadi, dapat merasakan karya-karya beliau bijaksana (briliant). Hendak tahu dan rasai kelainan dan keistimewaan itu, bacalah karya-karya beliau.


Menu hidangan Palace of Golden Horses, antara yang menarik nama "Sup Makanan Laut Ogonshoto" dan "Ayam Panggang Rangup Pak Hassan"

4 comments:

eFi sYaFiQaH said...

::Salam..Encik Ariff~Terima kasih sebab sudi singgah di blog saya dan menitipkan nasihat.InsyaAllah saya akan memperbaiki penggunaan berbahasa saya.Terima kasih sekali lagi..

Anonymous said...

Indahkanlah bahasa kita, agar menjadi teras satu Malaysia.
huhuhu--
_Shiefpool_

ekspresi said...

terima kasih efi syafiqah. selamat berblog.

ekspresi said...

terima kasih sheifool,
ketua kelas yang baik.