Thursday, December 24, 2009

2009 daripada Beberapa Dimensi

Tahun 2009 akan berakhir dua minggu lagi. Tahun baru Hijrah 1431 baru muncul seminggu. Suatu peralihan yang cantik.
Saya melihat 2009, sebagai pandangan peribadi daripada beberapa dimensi secara umum.
Politik. Peralihan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional pada tahun ini. YAB Dato’ Seri Najib mengambil alih tampuk kuasa sebagai Perdana Menteri. Dalam waktu yang sama, pakatan pembangkang yang bercakap tentang peralihan kuasa telah gagal, sambil tetap menyimpan hasrat. Keunikan politik Malaysia menarik untuk diperhati dan diperkatakan.
Sosial. Hal ehwal masyarakat tidak banyak berubah tetapi kebimbangan keadaan zaman yang semakin mencabar dan kata kunci 'globalisasi'. Gagasan Satu Malaysia dalam konteks masyarakat, ada pro dan kontra.
Ekonomi. Tahun ini suasana agak cemas. Dasarnya dilihat selesa namun hakikatnya situasi agak menggugat. Kadar inflasi tinggi. Harga barang naik. Cukai dikuatkuasakan dalam itu ini. Kakitangan kerajaan tiada bonus (Cuma insentif RM500).
Agama. Masih berlingkung dalam persoalan sensitif jika diperkata berlebihan. Ada perdebatan tentang mazhab dan fahaman yang kadangkala mengelirukan masyarakat. Ada kecenderungan untuk mempertikai tokoh dan ilmuan agama.
Sukan. Tiada peningkatan secara keseluruhan. Pingat emas bola sepak dalam Sukan Sea bukan ukuran. Sukan Sea hanyalah sukan peringkat Asia Tenggara yang tarafnya tinggi sedikit daripada Piala Malaysia sahaja. Dalam perlawanan akhir Piala Malaysia tahun ini, tindakan penonton pasukan yang kalah tidak menunjukkan kemajuan.
Hiburan. Masih tetap sama. Lagu yang sedap didengar lagu dari Indonesia juga. Kehilangan beberapa karyawan seperti Ustaz Asri Rabbani dan pengarah filem Yasmin Ahmad turut memberi kesan. Namun kehadiran pengarah luar seperti Khabir Bhatia, dengan hasil karya yang kreatif, sepatutnya dialu-alukan. Akademi Fantasia semakin pudar. Sehati Berdansa kering idea. Masyarakat masih mengangkat hiburan ringan.
Bahasa Melayu. Tetap malang. Walaupun PPSMI telah dimansuhkan tetapi terpaksa menunggu dua tahun lagi. Itu pun setelah diasak dengan memorandum dan pelbagai forum. Kini, ada kecenderungan meletakkan bahasa asing sebagai bahasa yang sama penting dengan bahasa Melayu di negara ini.
Kesusasteraan. Sederhana. Tiada program yang besar, mungkin kerana sokongan kewangan yang kurang. GAPENA, sebagai badan penulis yang terbesar telah berpindah rumah, dan semakin sunyi. Tahun ini negara mengiktiraf seorang lagi Sasterawan Negara. DBP mempunyai Ketua Pengarah yang baru yang sebelum ini menguasai pentadbiran sebuah badan yang mengendali peperiksaan. Teks baru untuk komponen sastera (Komsas) akan mula digunakan 2010 bagi tingkatan satu. Kemunculan penulis baru banyak di blog. Golongan tertentu semakin menjadi-jadi mempromosi kelompok mereka.
Teknologi. Pesat berkembang dalam bentuk perisian dan peralatan. Namun kadar bayaran dan bil tetap sama. Penggunaan jalur lebar dan tanpa wayar sangat memuncak.
Pembangunan. Banyak bangunan baru. Pembangunan desa diberi perhatian walaupun geraknya perlahan. Dalam waktu yang sama, semakin bertambah bangunan runtuh dan diruntuhkan.
Penerbitan. Agak rancak walaupun banyak atas dorongan komersial dan keuntungan. Satu kemajuan yang sihat. Kejayaan beberapa syarikat bumiputera seharusnya dipuji. Namun begitu, budaya membaca masih sederhana, malahan jika dilihat kajian tentang budaya membaca amat menyedihkan.
Pendidikan. Sudah masuk fasa terakhir Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Hasilnya masih kabur. Manakala pengajian tinggi pula semakin bertambah universiti awam, swasta, kolej universiti dan kolej swasta. Cuma, budaya pendidikan tinggi belum meresapi sepenuhnya dalam jiwa siswa-siswi.
Seni dan kebudayaan. Gagasan Satu Malaysia sedikit sebanyak mengganggu identiti dan menjadi cacamerba hinggakan pudar keaslian dan jatidiri. Program seni di media terlalu sedikit. Hasil seni seperti lukisan dan fotografi yang baik ada tetapi kurang disebarluaskan.
Kesihatan. Kemunculan selesema babi atau influenza H1N1 membimbangkan masyarakat hingga ada yang dikuarantin. Iklan basuh tangan di televisyen dan di mana-mana seolah-olah sebelum ini orang ramai tidak pandai membasuh tangan. Namun begitu, tiada pula iklan tentang pemakanan yang sihat dan latihan pakar perubatan serta usaha merapatkan nisbah pegawai perubatan dengan pesakit digiatkan.
Kemelut Antarabangsa. Kemunculan Obama di Amerika melebihi populariti daripada sumbangan. Bumi Palestin diasak lagi dan semakin menghibakan. Afghanistan tetap serupa.
Demikian, sebagai renungan.

4 comments:

NASSURY IBRAHIM said...

Aspek keselamatan negara tak dimasukkan. Sesiapa boleh curi peralatan / senjata tentera Malaysia dan pulau dengan mudah.

iyaka said...

suatu kupasan ringkas yang menarik.....

mohamad kholid said...

aku kadang-kadang rasa letih dengan semua ni...

ekspresi said...

terima kasih nassury. aspek keselamatan tak boleh cakap banyak2. hehehe

terima kasih effy.

terima mohd kholid,
aku pun...