Monday, February 21, 2011

Ada Apa pada Novel Melayu?

Ada apa pada novel Melayu? Soalan ini boleh dijawab dengan berbagai-bagai jawapan. Setiap jawapan itu pula ada yang betul, ada yang salah, ada yang hampir-hampir betul dan ada yang hampir-hampir salah. Ini tidak berkaitan dengan skala Likert namun masih berkait dengan persepsi dan pandangan. Persepsi dan pandangan itu pula bergantung pada setakat mana kenalnya seseorang itu pada karya prosa khususnya novel, tahunya dia tentang struktur dan berbagai-bagai-bagai di dalamnya, dan tahunya dia siapa itu pengarang atau penulis atau lebih sedap disebut sasterawan. Malahan, ada juga novel yang dihasilkan oleh bukan sasterawan, entah mahu dinamakan apa tidak pasti pula.

Kebanyakan pembaca termasuk penulis muda dan penulis baru amat gemar membaca novel sama ada novel itu dihasilkan oleh pengarang Malaysia atau luar negara. Keupayaan untuk membeli dan membaca novel juga satu keistimewaan. Namun sayang sekali, keistimewaan ini tidak digunakan dengan sebaik-baiknya apabila novel yang dibeli dan dibaca adalah novel yang berkisar tentang hantu-hanti, seram-meram dan cinta-cinti semata-mata.

Dalam pasaran kini, ada kecenderungan untuk melebarkan genre novel. Maka lahirnya novel thriller, novel seram, novel komedi, novel komik, novel fiksyen sains, novel fantasi dan tentunya novel cinta. Namun begitu, tidak ada pula yang serius mengerjakan novel falsafah (membawa hikmah dan kebijaksanaan), novel ilmu (seperti yang digagaskan oleh teori temapatan), novel politik (membawa persoalan semasa atau selama-lama), novel sosial (tentang masyarakat dan kasta pangkat dan darjatnya), novel psikologi (membawa persoalan nuerolisis psikik dan berkaitan motivasi dan kejiwaan), novel antropologi (tentang salasilah, asal-usul, ontologi, pascakolonial, kosmologi), novel sejarah ( tentang perjuangan datuk-nenek memperjuangkan ilmu, petua, wasiat, perjuangan politik dan lain-lain bukan seperti yang ada di pasaran sekarang. Novel yang diulang cetak beberapa belas kali itu bukan novel sejarah tetapi novel menceritakan kembali sejarah secara tidak kreatif), novel geografi (tentang latar dan posisi masyarakat berkaitan dengan alamnya), novel teater (bercorak teaterikal dan mirip monolog atau sebuah teks lakon) novel budaya (berkaitan dengan amalan masyarakat seharian dan pandangan alam), novel seni (bersifat abstrak, artistik dan avant-garde) dan lain-lain. Ada juga baiknya kepelbagaian genre ini untuk menyasarkan pembaca yang berbagai-bagai-bagai minat, malahan dalam keadaan yang lain memperkembang genre novel itu. Namun begitu, dalam hakikat nilai sastera, tentunya mengutamakan nilai estetika, selain pengalaman dan pengetahuan yang boleh dimanfaatkan. Tidak dinafikan tujuan lain yang juga penting adalah untuk tujuan menghiburkan hati dan mengisi masa lapang.

Keperluan utama bagi seseorang yang ingin menghasilkan karya yang baik ialah membaca karya-karya yang baik juga sama ada karya dari dalam negara ataupun dari luar, termasuk novel yang diterjemahkan. Bagaimanakah penulis-penulis atau pembaca mahu mendapatkan novel sebegini? Novel-novel yang mengangkat tema sejagat atau mainstream ini tidak banyak terdapat di kedai-kedai buku. Inilah yang malangnya. Novel-novel ini ada di stor buku Dewan Bahasa dan Pustaka ataupun di kedai-kedai tertentu sahaja. Mungkin ada dua buah di Kuala Lumpur, ada dua di utara dan ada dua di selatan, satu di Sabah dan satu di Sarawak. Jika tidak bertemu, carilah di perpustakaan.

Mungkin timbul pertanyaan, bagaimanakah caranya untuk menghasilkan novel sebegini. Adakah boleh duduk goyang kaki di bawah pokok semata-mata? Menulis di bawah pokok hanyalah ilusi pengarah drama dan filem yang gemarkan isu tahyul-mahyul. Menulis novel-novel begini memerlukan pembacaan yang baik, pergaulan yang sihat dan perbincangan dengan rakan-rakan yang matang ataupun dengan orang-orang yang berpengalaman luas, sesekali. Kursus atau bengkel penulisan wajar disertai. Jika bengkel itu dinamakan bengkel teknik penulisan fiksyen sains sebaik-baiknya dibimbing oleh pengarang yang pernah menghasilkan fiksyen sains bukannya seorang penyair. Jika itu berlaku, sesuatu yang pelik telah terjadi.

Selalunya karya-karya yang baik hasil daripada pertandingan ataupun memenangi hadiah sastera mengikut tahunan atau dwitahunan. Tetapi ada juga novel yang tidak memenangi sebarang hadiah atau bukan dihasilkan untuk tujuan pertandingan juga baik malah jauh lebih baik, cuma nasib baiknya tidak ada kerana mungkin nama pengarangnya tidak terkenal ataupun novel itu tidak meletakkan logo 1 Malaysia pada kulit hadapannya. Setiap kemenangan seharusnya berterima kasih kepada panel pemilih dan penilai tetapi betapa malangnya jika sesebuah novel yang baik itu tertolak pada peringkat awal kerana ketidakfahaman penilai itu sendiri. Seharusnya, jika sesebuah novel itu tidak difahami, rujuklah orang lain yang boleh memahami atau tukarkan sahaja tugas itu kepada orang lain yang tahu tentang asal-usul novel.

Kecenderungan pasaran yang mengutamakan keuntungan dan kononnya selera pembaca seharusnya difikirkan kembali. Benarkah itu selera pembaca atau pembaca tiada pilihan untuk memilih seleranya. Benar, ada novel serius yang diminati tetapi novel yang tidak serius juga yang diminati ramai. Pembaca novel juga sama seperti penonton-penonton filem yang telah dirasuk hantu, khurafat, mistik, histeria, di sana ada hantu, jangan pandang belakang, hantu kak limah dan macam-macam lagi yang semuanya untuk menjerit dan ketawa-ketawa semata-mata. Selain daripada hantu-hantu itu, novel-novel Melayu masih mengekalkan momentum kisah cinta dengan ungkapan tasbih, zikir, sejadah yang menampilkan nilai Islam secara luaran malahan ada yang memperjuangkan poligami tetapi terlupa untuk memperjuangkan suasana politik Mesir, Afghanistan, Palestin, Mindanao dan Selatan Thailand ataupun idea-idea tentang kesucian peribadi, sirah rasul dan karekteristik Islam.

Sebagai pengarang Melayu, beragama Islam dan mempunyai tanggungjawab masyarakat, pendidikan malahan tanggungjawab diri dan keluarga sendiri. Tanyakan tentang ada apa pada novel Melayu? Novel bagaimanakah yang mahu kita hasilkan (bagi pengarang) dan novel bagaimanakah yang seharusnya kita baca (bagi pembaca)? Saya lambungkan soalan ini ke langit. Nah, itu tersangkut di dahan. Ambil dan jawablah.

No comments: