Monday, March 21, 2011

Sedikit tentang Bahasa Melayu di IPTA

Kelmarin, Dialog Orang Muda (DOM) membincangkan tajuk Bahasa Melayu di IPTA. Panel yang diundang ialah Tarmizi Hasrah, M Faisal Abdul Aziz dan Mohd Syukri. Moderator kali ini Mohd Lutfi Ishak. Beberapa orang pelajar dari Universiti Malaya hadir, selain penulis-penulis muda dan ahli jawatankuasa PENA. Istimewa juga DOM kali ini dihadiri oleh Prof Emeritus Abdullah Hassan dari UPSI. Jika Prof Abdullah sanggup datang, saya dari Tanjung Malim rasa tidak rugi dapat bersama-sama selain kebetulan saya juga ahli jawatankuasa PENA.

Situasi Bahasa Melayu di IPTA sudah agak runcing dan goyah terutama beberapa IPTA yang menduduki ranking teratas peringkat tempatan. Malahan apabila seorang Naib Canselor merendah-rendahkan keupayaan pelajar Pengajian Melayu dan seangkatan dengannya adalah bukti kegoyahan ini. Inilah cara berfikir barat yang telah meresap dalam fikiran orang atasan dalam bidang politik termasuk dalam bidang akademik khususnya pendidikan tinggi. Benarlah kata orang, penjajahan terus berlaku, bukan dengan pemerintahan dan penguasaan ekonomi tetapi secara halus penjajahan minda.

Saya bertugas di sebuah IPTA. Banyak situasi yang saya lihat pihak pengurusan pengajian tinggi sangat sayangkan bahasa Inggeris. Jika kita terdengar orang-orang ini bersembang-sembang tentang apa sahaja ketika rehat pagi atau petang, mereka menggunakan bahasa Inggeris. Yang menyedihkan apabila menggunakan bahasa Melayu, sangat teruk dengan loghat negeri masing-masing yang seolah-olah kita dengar percakapan adik-beradik di beranda rumah di kampung halaman. Itulah, orang-orang atasan kita berbahasa dalam pakaian rasmi pada waktu pejabat. Jadi, saya tidak hairan, apabila mereka ini sangat sayangkan bahasa Inggeris. Mahu jurnal diterbitkan dalam bahasa Inggeris.

Seperkara lagi yang menarik minat saya apabila bercakap tentang impian untuk menduduki ranking teratas dalam senarai universiti dunia. Jika tidak yang 100 teratas, dalam lingkungan 200 pun jadilah. Nampaknya itulah cita-cita kita. Jangan pedulikan pada hakikat, jati diri, nilai dan kualiti sebenar, tapi yang diberi penilaian pada angka. Yang memberi angka pula entah siapa-siapa yang kita pula ikutilah angka-angka itu seolah-olah itulah takdir untuk kita setujui. Keadaan ini samalah seperti seorang guru kelas yang memberikan markah kepada kedudukan seorang pelajar di kelasnya. Katakan dia mendapat nombor tujuh dalam kelasnya dan nombor sembilan dalam keseluruhan. Pelajar ini berada dalam ranking 10 teratas. Tetapi di rumah, pelajar ini adalah seorang yang biadab terhadap neneknya, jarang bersolat dan suka mencarut. Ini contoh sahaja.

Cita-cita untuk meletakkan universiti dalam ranking yang selesa pada peringkat antarabangsa tiada kena-mengena dengan bahas Inggeris. Universiti di Perancis, Jepun, China, Korea yang berada di ranking tertinggi tidak terfikir pun menggunakan bahasa Inggeris. Naib Canselor mereka tidak pernah merendahkan keupayaan pelajar yang tidak dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik.

Bahasa Melayu terus diusik, disergah dan dipersalah. Para ahli akademik, cendekiawan, buadayawan, bahasawan dan sasterawan termasuk penulis kecil-kecilan seperti saya akan terus bersuara. Namun beginilah cara kita kerana kita tiada kerusi untuk duduk dan diberi peluang berbincang di mana-mana dewan tertinggi malah di peringkat parlimen.

No comments: