Tuesday, September 06, 2011

Perginya Seorang Pemikir Melayu

Orang Melayu mempunyai ciri-ciri pemikir yang unik. Keistimewaan Melayu dalam pengungkapan bahasa memang diakui oleh orang-oarng luar, walaupun ada segelintir orang Melayu yang kurang faham tentang kebijaksanaan bangsanya sendiri. Antara orang Melayu yang bijak ini ialah Zainal Abidin Ahmad (Za'ba), P.Ramlee, A. Kadir Adabi, Ishak Haji Muhammad, Usman Awang, A, Samad Ahmad, Aminuddin Baki, dan banyak lagi. Kesemua mereka telah pergi meninggalkan kita. Dalam bulan Ramadhan yang lalu, kita juga kehilangan seorang sasterawan yang istimewa, Azizi Haji Abdullah.
Kepergian Dato' Hassan Ahmad pada 31 Ogos 2011 ketika ulangtahun kemerdekaan negara dan hari raya kedua merupakan satu kehilangan besar bagi bangsa, agama dan negara ini. Benar, perginya tiada ganti. Almarhum adalah pemikir Melayu yang tersendiri. Alfatihah.

Khazanah pemikir Melayu yang ada pada simpanan saya. Falsafah Melayu terselit di dalamnya. buku-buku ini mungkin sudah tiada dijual di pasaran apatah lagi urusan percetakan diserahkan kepada syarikat yang bermasalah. Namun masih banyak di perpustakaan.

Al-fatihah juga buat wartawan sejati, jurugambar Bernama TV, Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor yang meninggal dunia di Somalia 2 September lalu.

2 comments:

Still alive said...

salam..
maaf bertanya..
ada tak buku autobiografi Datuk Hassan Ahmad ini?

ekspresi said...

salam. rasanya masih ada di pasaran. atau dapatkan di library. simpanan peribadi saya juga ada.