Monday, December 18, 2006

Seorang Aziz Satar dalam Sinema Kita

Tahniah, Pak Aziz Satar,
hari bahagia datang juga
setelah lama sepi menduda.
Gambar dari Utusan Malaysia

Pak Azizlah yang banyak mengundang ketawa dalam sinema kita, dalam filem-filem lakonannya - Bujang Lapok, sekuen Bujang Lapok dan berpuluh-puluh yang lain. Rakan baik Allahyarham P.Ramlee ini adalah antara seniman veteran yang nampak masih gagah meneruskan penglibatan seni yang baginya (dan sepatutnya difahami oleh semua orang), adalah perjuangan yang tulus bukan semata-mata kerana fulusnya. Pak Aziz telah berlakon berpuluh-puluh filem sejak tahun 50an lagi hinggalah sekarang. Bayangkan betapa jauh dan jenuhnya perjalanan seni manusia ini. Pak Aziz juga pernah mengarah filem, antaranya terbitan Indra Film Production tahun 70an dan 80an termasuklah filem Prebet Lapok (lakonan AR Badul) dan Penyamun Tarbus.
Ada ketika watak yang dipegangnya kecil namun penting dalam pergerakan cerita. Malahan, ada ketikanya, watak yang kecil dan muncul sekejap itulah yang berkesan. Antaranya watak beliau dalam filem Abang 92 (arahan Datuk Rahim Razali).
Manusia ini selayaknya diberi gelaran yang wajar seperti Datuk atau pingat dari istana. Juga layak untuk diberi 'bintang' di Dataran Finas Hulu Kelang itu. Pak Aziz bukanlah orang korporat yang muda-muda sudah dapat gelaran Datuk. Pak Aziz adalah manusia seni. Tetapi seniman yang sebenar-benar seniman sukar diiktiraf. Janganlah ada pihak yang sepatutnya memberi anugerah ini terasa tersilap atau terlupa suatu masa nanti.
Apapun, kepada Pak Aziz, selamat pengantin baru.
p/s: Pak Aziz nampak sihat dalam usia 81 tahun.

No comments: