Friday, July 25, 2008

Metafora Sebuah Kotak

Mungkin, kotak-kotak dicipta untuk kita masuk dan saling mengenali siapa di sekeliling kita. Mungkin juga kotak dicipta untuk dibesarkan dan menjadi kotak yang paling besar antara kotak-kotak yang lain. Kotak juga untuk yang didalamnya merebut kuasa dan menjadi yang paling hebat dalam kalangan yang berada dalam kotak itu. Mungkin juga kotak itu terbuka dan boleh kita keluar dan masuk sesuka hati. Ada juga kotak itu dicipta untuk seseorang maka tiada siapa boleh mengatasi kotak itu. Mungkin ada juga kotak yang dalamnya hanya satu orang dan beranggapan kotak itulah yang paling hebat. Mungkin, mungkin, mungkin.

Ya, mungkin, kotak adalah untuk membanding dan membeda. Kotak untuk menunjukkan mana paling besar, mana paling berat, mana paling hebat. Ada juga kotak yang kosong tidak diisi apa-apa atau siapa-siapa. Ada juga kotak yang terlalu besar tetapi buruk bentuk dan buatannya maka kotak itu tidak dipedulikan. Ada juga kotak yang kecil tapi dengung dan lambungnya tinggi dan meninggikan diri.

Apa salahnya, sesekali kita melihat dari mata burung bukan dari dalam kotak. Lihatlah dengan rasa yang terbuka, jujur dan penuh tawaduk. Dari situ, sedarlah, kita selayaknya dalam kotak mana, atau kotak mana yang baik dan buruk atau lebih baik jika kita berada dalam satu kotak yang besar atau buang semua kotak kita duduk di luar. Tapi di mana ya?

No comments: