Monday, July 14, 2008

Perlumbaan Arnab dan Kura-kura III


(Judul asal cerita ini adalah “Perlumbaan Arnab dan Kura-kura, Monyet Jadi Hakimnya” namun diubah atas permintaan penyampai cerita ini. Menurut pencerita, ini adalah sebuah cerita klasik yang dimodenkan namun banyak juga kelainannya dengan versi asal, kemudian ditokok tambah dengan peringatan tidak ada kena mengena dengan sesiapapun yang masih hidup atau yang masih belum mahu meninggalkan ‘dunia’nya. Sketsa ini hanya ditujukan kepada arnab, kura-kura dan monyet, sambil teringat cerita rakyat yang banyak terdapat di perpustakaan selain karya Djenar Maesa Ayu, Mereka Bilang Monyet sambil teringat juga karya George Orwell, Animal Farm)

Di pinggir hutan yang aman damai, sekumpulan haiwan hidup aman damai namun bijak berpolitik seperti biasa. Dalam kumpulan haiwan itu, ada kebijaksanaannya maka dilantiklah ketua, penolong ketua dan jawatan-jawatan penting yang miripnya seperti organisasi sebuah Negara. Jika dalam kumpulan itu ada yang tidak tahu perihal dan hal ehwal Negara, maka disuruhlah baca buku Pengajian Am tingkatan enam sebagai asas pengetahuan yang tidak banyak tahu itu. Jika ada yang pandai sedikit disuruh baca buku yang ditulis oleh penulis dalam kalangan mereka yang bernama Misahveli.

Haiwan yang popular dan hebat dalam kumpulan itu adalah arnab. Arnab bukan sahaja pantas berlari namun bijak berstrategi. Arnab mulanya adalah haiwan ‘biasa-biasa’ namun jadi hebat kerana dia pernah berlari merentasi Sungai Themes melalui jambatan yang boleh terbelah dua itu. Kerana pengalaman hebat arnab itu maka arnab amat dikagumi. Arnab pulang sebagai hero terus diberi gelaran dan jawatan tinggi. Hinggalah jawatan terkininya sebagai penolong ketua. (Macam penolong ketua kelas lebih kurang, kata pencerita)

Satu lagi haiwan yang hebat ialah kura-kura. Kura-kura ini pendiam dan perahsia namun ada kelemahan yang ketara iaitu bergerak terlalu lambat dan kadang-kadang tertidur dalam perjalanannya. Walaupun begitu, kura-kura pernah diiktiraf sebagai haiwan yang bijak mengatur stategi. Dalam peperangan mulut antara kumpulan haiwan pinggir hutan yang didudukinya dengan haiwan seberang laut baru-baru ini, kura-kura inilah perancang strategi agar mereka menang. Caranya mudah, buat tidak tahu saja apabila pihak lawan menyerang. Lama-lama pihak lawan bosan dan membatalkan hasrat untuk menyerang. Maka kura-kura mengisytiharkan menang dengan cara itu. Kumpulannya bergembira dan dengan itu kura-kura juga dilantik jawatan penolong ketua dalam kumpulan itu.

Tiba satu musim peralihan. (Iyalah padi pun ada musim, minyak naik pun ada musim, kata pencerita). Musim yang ditunggu-tunggu sebenarnya adalah pengumuman ketua akan melepaskan jawatan. Namun begitu, ketua tidak pasti mahu siapa yang jadi penggantinya kerana mempunyai dua penolong yang sama hebat iaitu arnab dan kura-kura. Mantan ketua menyerahkan keputusan kepada rakyat (dalam cerita ini bermaksud haiwan-haiwan dalam kumpulan itu) untuk memilih siapa ketua yang mereka mahu antara kedua-dua haiwan popular itu. Ada juga suara dalam kumpulan itu mahu haiwan yang lain jadi ketua. Ada yang tidak setuju arnab atau kura-kura jadi ketua maka ada cadangan mahukan burung belatuk jadi ketua sebab dia pandai cari makan dan pandai mematuk. Ada juga yang mahukan katak kerana boleh ke sana ke mari dengan melompat suka hati dialah hendak ke mana. Ada juga yang mahukan gajah tua, walaupun dah nyanyuk dan sering sakit tapi boleh juga jadi ketua kerana tidak lama selepas itu mesti akan ada pemilihan baru lagi. Ada juga yang mahu monyet jadi ketua kerana monyet juga bijak tapi monyet sendiri awal-awal menyatakan tidak mahu bertanding. Begitu jugalah dengan kambing yang tidak mahu dicalonkan tapi berjanji akan buat kacau dengan mengembek tidak berhenti-henti dalam persidangan bulanan kumpulan haiwan nanti jika ada usul yang tidak disetujui.

Kumpulan haiwan akhirnya mengikut prosedur dan rukun hidup yang mereka tetapkan berlandaskan buku yang dikarang oleh ketua haiwan yang terdahulu. Dalam buku itu menyatakan ikutlah peraturan iaitu ikut tradisi penolonglah yang akan jadi ketua. Oleh kerana ada dua penolong maka undian akan dibuat. Tanpa hari penamaan calon, memang sah dua calon ini bertanding. Namun atas permintaan penyokong-penyokong kuat arnab (yang kuat bodek tapi tak tak apa benda, kata pencerita), mereka mahu satu perlumbaan diadakan antara arnab dengan kura-kura. Undian tidak perlu kerana ada dalam kalangan haiwan ada yang malas pergi mengundi terutama cacing dan ular yang tidak boleh memegang pensel dengan betul dan tidak boleh pula mengangkat tangan (Memanglah cacing tiada tangan, kata pencerita).

Cadangan itu dibantah keras oleh penyokong kura-kura kerana apabila diajak lumba lari tidak masuk akal kura-kura boleh kalahkan arnab. Kura-kura terpaksa mencari ketenangan mengambil cuti tahunannya selama beberapa hari berehat ke luar negara (sempat juga membeli-belah menggunakan elaunnya, kata pencerita). Sebaik sahaja pulang, kura-kura membuat sidang akhbar mengatakan dia bersedia untuk berlumba dengan arnab. Antara penyokongnya yang paling kecewa dengan keputusan itu ialah si langau. Langau merasakan peluang untuk kura-kura menjadi ketua amat tipis dan secara peribadi peluangnya menjadi ketua haiwan muda akan lebur. Maka dia mengambil keputusan keluar dari kumpulan penyokong kura-kura dan berbaik-baik dengan arnab. Arnab gembira menerimanya dengan beberapa syarat (Kata pencerita, syarat itu mirip Perjanjian Pangkor ketiga).

Hari perlumbaan pun tiba. Jeng jeng jeng! (ditambah oleh pencerita agar ada unsur saspen dan untuk menyedapkan cerita)

Alamak pihak penganjur perlumbaan terlupa siapa hakim yang akan mengadili pertandingan ini. Penyokong arnab mahukan bangau jadi hakim kerana kebolehannya berkata-kata dan mencipta lirik lagunya sendiri, Bangau oh Bangau. Penyokong kura-kura mahukan sang kelembai kerana jika ada yang melanggar peraturan akan disumpah menjadi batu. Namun mantan ketua masuk campur menyelesaikan pertikaian dengan mengatakan bangau tidak boleh menjadi ketua kerana trek lumba di padang dan keliling hutan, bangau tidak boleh lama-lama di darat nanti kakinya luka dan retak. (Keh keh keh, ketika ini pencerita sendiri ketawa). Sang kelembai pula tidak layak jadi hakim kerana bukan dalam kalangan haiwan sebaliknya dari kumpulan mambang ke hantu ke entah apa entah. Maka haiwan-haiwan pun mahu tahu siapa jadi ketua. Siapa? Siapa? Mereka mahu mantan ketua buat keputusan.

Monyet. Mantan ketua mahu monyet jadi hakim. Rasionalnya monyet boleh memantau pergerakan arnab dan kura-kura ketika sedang berlumba dari atas pokok, di padang dan di pinggir kampung kerana muka monyet hampir sama dengan muka penduduk kampung berhampiran. (Sebenarnya kenyataan mantan ketua ini tidak disetujui, ada ke patut kata muka penduduk kampung macam monyet, kata pencerita). Oleh kerana hari semakin tinggi, untuk menyegerakan perlumbaan maka semua haiwan setuju dengan cadangan mantan ketua untuk melantik monyet jadi hakim. Maka monyet pun berbanggalah lalu bersiap serba serbi dengan dokumen dan pakaian, dengan wisel dan stopwatchnya. Bangau yang tidak puas hati kerana tidak dipilih jadi ketua tadi sempat menyindir monyet. Katanya… (eh, ada dialog pula cerita ini, kata pencerita). Katanya, “Amboi-amboi bukan main siap sedia engkau ya. Kalau pasal nak lagakan orang…(lagakan haiwan sebenarnya) bukan main lagi, dulu pasal tanah kita nak diberi pada Pak Singa tu kau buat tak tau saja ya. Monyet buat tak kisah lalu menjawab, “Suka hati akulah. Engkau sibuk tu pasal apa. Kau nyanyi sajalah lagu kau tu… bangau oh bangau mengapa engkau kurus…”

Bangau memendam rasa. Tidak mengapa, pujuk hatinya nanti aku ciptakan sebuah lagu bertajuk Monyet Oh Monyet. (Daripada kata-kata pencerita, lagu Monyet oh Monyet akan dirakamkan tidak lama lagi dan akan menyertai Juara Lagu-Lagu hujung tahun ini. Antara lirik lagu itu berbunyi, “monyet oh monyet kenapa engkau boroi, macam mana aku tak boroi, selalu makan free, selalu makan free”)

Pertandingan pun bermula. Gegak gempita suara penyokong masing-masing. Orang-orang kampung yang tertidur sampai pukul 11 pagi pun terjaga sambil tertanya-tanya apakah halnya bising-bising di pinggir hutan itu. Dari awal perlumbaan arnab memecut laju tapi terasa lenguh setelah berlari hampir dua kilometer kerana tidak melalukan kelonggaran dan regangan (warm up) sebelum berlari. Namun dalam kepalanya cukup yakin dia akan menang. Dalam perlumbaan itu juga, arnab terserempak dengan arnab betina yang sedang mencuri lobak merah di sebuah kebun. Arnab mengenyit dan berazam dalam hati bahawa arnab betina itu kemungkinan besar dan berpotensi jadi dayangnya apabila dia menjadi ketua nanti. Arnab pun menegur, tegurannya dibalas. Maka bermulalah episod cinta pandang pertama seperti drama swasta dalam televisyen.

Kura-kura juga yang resah. Berlambat-lambat kerana memang tidak mampu untuk memecut. Penyokongnya pun semacam putus asa. Kura-kura tetap bersabar dan yakin akan teori bahawa arnab akan tidur dalam perlumbaan itu nanti. Atau entah-entah kura-kura sendiri yang tertidur.

Arnab asyik berbual-bual dengan arnab betina yang manis itu. (Romantik juga arnab ini, kata pencerita). Mereka bercerita itu ini, usik-mengusik, bergurau-senda dan makan lobak bersama-sama. Tidak tersedar masa terus berlalu hingga kura-kura memotongnya.

Kura-kura hampir ke garisan penamat. Arnab baru tersedar. Dicampaknya lobak yang masih belum habis lalu terus meluru menuju ke garisan penamat. Tapi sayang semuanya sudah terlambat (seperti lagu 80an, kata pencerita). Kura-kura mencecah garisan penamat diikuti arnab dua saat kemudian.

Penyokong kura-kura melompat riang. Sah, kura-kura menang. Kura-kura akan jadi ketua. Arnab tidak puas hati. Apa kata hakim?

Monyet melihat rekod dan bukti yang dikumpulnya. Tiada juri dan pencatat masa kerana segala tugas itu diambil oleh monyet sendiri. Monyet mengisytiharkan kura-kura menang dalam perlumbaan itu, namun monyet mengumumkan dirinya sendiri akan jadi ketua kumpulan haiwan di situ. Semua terdiam. Semua tercengang. Semua tidak puas hati. Semua bising-bising. Kura-kura yang tidak sangka menang dalam perlumbaan tadi tidak puas hati. Walau apapun dialah yang sepatutnya jadi ketua, bukan arnab sebab arnab telah kalah dalam perlumbaan. Dan tentu sekali bukan monyet sebab monyet tidak berlumba pun. Arnab lebih-lebih lagi tidak puas hati selain menyesali diri cuai dalam perlumbaan. Monyet menaiki takhta dan mengisytihar dirinya sebagai ketua.

Itulah ceritanya. Fikirkan!

* Menurut pencerita, mungkin kisah ini ada sambungannya tapi entahlah saya sendiri sudah lama tidak bertemu pencerita Kesempatan ini saya ucapkan terima kasih kepada Pencerita yang khabarnya akan membuka blognya sendiri tidak lama lagi.

4 comments:

Anonymous said...

hihihihihi
(yob azmi)

sham al-Johori said...

Apalah kau ni, kenapa pulak monyet yang jadi ketua? Sepatutnya Khairi Jamaluddin le yang jadi. Dialah yang merancang semua strategi itu. Kau ni tak baca sejarah Pak Lah ke?

ii
Lepas ni kau baca pula 'Hikayat Anak Babi yang Derita'. Kisahnya lebih tragis daripada kisah DSAI dan Tun M. Malah lebih lucah dari kisah 'Hikayat Biru Membiru' karya Najib TR.

iii
Macam mana Pak Syeikh (SN S. Othman Kelantan) kita di sana? Ok ke di tempat baharu tu?

SATIRA + KACAU said...

Sdr Arif: Seronok juga membaca satira begini.

Satira + Kacau

hannan_wwe said...

nice~