Tuesday, January 13, 2009

Harapnya...

Tradisi filem Malaysia diteruskan dengan kelembapan akal dan lawak bodoh. Sebagai contoh, filem 'Sifu dan Tongga'. (Maaf, bukan semua filem Malaysia begitu, ada juga yang baik dan cemerlang). Masih banyak filem kita mengajak penonton ketawa semata-mata. Apabila dikatakan filem Malaysia tidak ada isi, karyawan marah. Tapi malang karyawan pun tidak banyak yang berilmu, tidak kreatif dan tidak banyak membaca. Filem Melayu tidak ada idea lain, balik-balik tentang anak muda berpeleseran dengan kereta dan motor tunjuk lagak untuk berlumba, hantu yang berada di merata-rata, lawak jenaka yang sudah ketinggalan zaman, dan kisah pemuda samseng macam filem tamil tapi kenyataan hidup pemuda melayu banyak yang penakut.

Drama dan telemovie di tv ada juga yang baik, tapi ada juga yang remeh dan berjela-jela. Kisah eksekutif yang kaya jatuh hati pada anak petani masih berlambak-lambak. Cerita korporat yang tidak jujur dan gila kuasa hingga sanggup membunuh pun banyak. Kadang-kadang malas tonton televisyen dengan drama-drama sebegini.

Tahun 2009 dan mendatang (hampir ke dasawarsa kedua 2010 dan seterusnya) harapnya pemikiran yang bernas dalam filem dan televisyen semakin serius diusahakan. Pemikiran melangkaui pemikiran politik, budaya usahawan, budaya fikir dan budaya ilmu, seni yang bermanfaat, dakwah islamiah yang mengesankan, motivasi, semangat perjuangan yang relevan dengan situasai semasa, pemaparan budaya yang wajar perlu diterapkan malah diperbanyak.

Bukan dalam filem sahaja, dalam karya tulis seperti novel, cerpen dan drama juga perlu.

Ini tanggungjawab bersama.

4 comments:

MARSLI N.O said...

Sdr Ariff: Ada jga orang kata filem Melayu macam juga dengan mereka yang duduk di atas angin sana....

ekspresi said...

terima kasih sdr marsli,
filem kita banyak mimpi...

Wahyu Budiwa Rendra said...

salam kanda,
terima kasih atas ziarah ke blog dinda. insya-Allah sampai kita ketemu.

ekspresi said...

terima kasih kembali rendra