Friday, November 06, 2009

Naratif yang Memerlukan Sudut Pandangan


Kerana namanya naratif, atau pengertian lain adalah cerita atau pengkisahan, maka terdapat sudut pandangan dalamnya. Sudut pandangan dalam bahasa yang lain ialah point of view (POV) ataupun ada yang menyebut sebagai viewpoint. Istilah POV lebih dekat dengan kerja-kerja sinematografi, fotografi yang melibatkan alat iaitu kamera. Namun daripada konsepnya POV itu adalah daripada pandangan individu. Dalam konteks naratif, pandangan itu adalah orang yang menghasilkan karya itu, penulis atau pengkarya atau narator.

Pengarang bebas memilih sudut pandangan yang mahu digunakan dalam karyanya. Dalam buku Characters & Viewpoint (1988), Orson Scott Card menyatakan terdapat beberapa sudut pandangan yang boleh dipilih dan setiap satunya ada kelebihan dan bergantung pula dengan karya yang hendak dihasilkan. Jika sudut pandangan orang pertama digunakan, dengan kata ‘aku’ atau ‘saya’ atau ‘kami’, maka tentulah ada batasan yang menyebabkan watak itu tidak dapat bercerita semua perkara dalam satu masa. Namun sudut pandangan pertama menggunakan ‘aku’ lebih dekat dengan pembaca, lebih mesra dan semestinya lebih lancar bagi pengarang iu sendiri kerana kadang-kadang ‘aku’ itu adalah sebahagian daripada dirinya sendiri.

Sudut pandangan yang kerap dan popular digunakan ialah sudut pandangan orang ketiga. Dalam kategori ini ada pembahagiannya, sudut pandangan orang ketiga serba tahu dan terbatas. Ada juga yang menamakan sudut pandangan ini sebagai bird view atau sudut pandangan mata burung. Sudut pandangan ini memberikan kebebasan kepada penulis untuk bercerita tentang apa sahaja dan siapa sahaja yang diketahuinya. Di sini pengarang telah mengenal semua watak secara ifzikal dan dalamannya hingga boleh bercerita tentang watak itu serba-serbi, pengalamannya dan peristiwa yang dihadapinya. Dalam waktu yang sama bercerita tentang watak yang lain dan peristiwa yang lain di tempat yang lain juga.

Diringkaskan tentang sudut pandangan daripada buku O.S. Card ini iaitu:
1. Narator Serba Tahu, sudut pandangan orang ketiga, ibarat sebuah CCTV yang merakam semua peristiwa, setiap detik, dan boleh menceritakan kembali. Sudut pandangn ini merupakan sudut pandangan yang lengkap, dan setiap watak pula mempunyai sudut pandangan sendiri terhadap apa yang mereka alami, rasai dan lihat.
2. Narator Pertama, sudut pandangan orang pertama, seperti yang dijelaskan di atas merupakan sudut pandangan yang terhad kepada satu watak.
3. Sudut Pandangan Orang Ketiga Terhad Luaran, iaitu seperti pancaran lampu pentas yang hanya menyuluh satu watak sahaja. Selalunya watak utama diberi perhatian. Pengarang bercerita tentang perasaan, perlakuan dan apa yang dialami oleh satu watak itu sahaja tanpa mendalami watak lain.
4. Sudut Pandangan Orang Ketiga Terhad Dalaman/ Mendalam (deep penetration), walaupun masih terhad pada satu watak, perincian tentang watak-watak diberi perhatian dan didalami.
5. Sudut Pandangan Orang Ketiga Terhad: Pandangan Sinema, seperti sebuah kamera yang merakam gambar untuk filem atau video. Dapat merangkumi semua watak, tidak berfokus kepada satu watak yang digerakkan oleh pengarang.

Kadangkala pengarang tidak menghiraukan sangat sudut pandangan ini. Sewajarnya sebelum memulakan penulisan, perkara ini wajar difikirkan dan diambil perhatian. Bukan dalam prosa naratif sahaja, dalam puisi juga perlu berhati-hati dalam sudut pandangan. Lihatlah karya-karya besar dan hebat, sudut pandangan yang bagaimana mereka gunakan. Dan kesani karya-karya yang kita temui di kedai-kedai buku, perpustakaan dan internet, apakah ada kesan terhadap sesuatu sudut pandangan yang digunakan selepas membacanya? Jadi, sudut pandangan memungkinkan kesan dan bermutu atau tidaknya sesebuah karya.

Sebagai pengarang kreatif, sudut pandangan atau apa-apa sahaja dalam penulisan, tidak semestinya terlalu bergantung dengan apa yang ada atau apa yang pernah dihasilkan. Ada ketikanya perlu juga pengarang generasi baru melakukan inovatif, melanggar konvensi, dan kreatif dalam menggubah, menyusun dan melanggam kraf naratifnya.

3 comments:

sahrunizam abdul talib said...

Salam. Terima kasih. Satu perkongsian ilmu yang bermanfaat dan menarik untuk difikirkan.

Sham al-Johori said...

tuan elspresi,
gua tak fahamlah....ni nak buka kelas kuliah ke kat blog ni.
Tak mainlah ilmiah-ilmiah kat blog. Blog ni tempat kita berekspresi aja, bak kata zakir, "tempat mengecat dan mengayat....."
hehehehe

ekspresi said...

terima kasih tuan sahrunizam,
dan tuan haji sham.