Wednesday, January 13, 2010

Seketika tentang Muzik dan Lagu


Seketika.
Lenguh dengan subjek matter. Lenguh dengan sastera. Lenguh dengan politik hingga kadang-kadang menyampah. Muak dengan slogan itu-ini. Bosan dengan isu yang punya agenda tertentu, isu bahasa, isu perpaduan, blab la bla.
Saya mahu bercakap tentang muzik. Tentang Juara lagu yang juga orang menyampah. Tapi kali ini saya tidak mahu melihat sudut sampah dan menyampah itu, saya mahu melihatnya dari sisi positif.
Juara Lagu adalah pertandingan akhir daripada siri Muzik-Muzik setiap minggu. Sebelum ini, bertahun-tahun lagu-lagu dipertandingkan mengikut kategori, pop rock , balada, irama Malaysia, yang setiap kategori ada pemenangnya. Tahun ini lain sikit. Jura lagu tahun ini tiada kategori itu. Ini baru pertandingan sebenar. Lagu-lagu yang dipertandingkan baik, Cuma ada juga lagu yang tidak layak langsung ke pertandingan akhir. Persembahan, hebat dan penuh kreativiti.
Sehari sebelum pertandingan Juara Lagu, saya berada di Shah Alam bersama-sama keluarga. Singgah di Giant berdekatan stadium. Di sebuah kedai CD, saya mencari-cari filem terbaharu ataupun lagu terbaharu. Tidak banyak. Kemudian saya terpandang CD Aizat, judul Percubaan Pertama dalam versi Karaoke. Saya teringat VCD karaoke yang saya beli sebelum ini adalah album M.Nasir (Sumpah Semerah Padi) dan VCD itu pun entah di mana letaknya. Kali membeli VCD Aizat, dan saya menonton video klip lagu-lagu Aizat. Saya mengesani Aizat ini punya bakat mencipta dan vokal yang baik.
Dalam facebook entah macam mana terlintas saya untuk meletakkan pada ‘wall’ bahawa saya meneka lagu “Pergi” ciptaan Pete Teo lirik Amran Omar (Daripada soundtrack filem Talentime) mejadi Juara Lagu. Entah, saya rasa lagu itu ada ‘soul’ dan kekuatan tersendiri.
Dan, tekaan itu tepat.
Muzik, dalam beberapa keadaan menghilang mengantuk, menjadi teman pemanduan, dan teman untuk menaip tugasan ketika belajar dahulu dan sekarang pun kadang-kadang saya bekerja dengan laptop ditemani muzik. Muzik juga punyai nostalgia, punya sentuhan. Dan keindahan lirik kadangkala membuatkan kita bermotivasi, bersemangat dan tersentuh. Sesekali, muzik juga sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran.

No comments: