Monday, January 31, 2011

Isu Interlok dan Korupsi Minda

Saya, secara peribadi amat tersentuh dengan kontroversi yang melanda novel Interlok. Saya membaca Interlok pada tahun 1995, ketika masih bujangan. Interlok ketika itu tidak dipedulikan oleh sesiapapun. Malah sejak diterbitkan pada tahun 1971, dan dicetak semula 1973, tiada sesiapapun yang marah perkataan ‘paria’ dan gambaran-gambaran yang lain dalam novel itu. Sedangkan ketika itu berbagai-bagai persatuan dan NGO telah wujud, termasuk juga parti politik tertentu.

Ketika ini, ada suara yang mahukan novel itu dihentikan daripada dijadikan teks malah ada yang mahu diharamkan. Pihak pencetus isu ini juga mahu novel itu dimurnikan (dalam pengertian lain bermaksud dicincang dan diubah-ubah sana sini). Itulah nasib sebuah novel yang membawa simbol perpaduan yang cantik, apatah lagi dengan slogan 1 Malaysia yang sering disebut, dalam waktu yang sama bermakna pihak ini menafikan semangat 1 Malaysia itu, hinggakan novel itu mahu dibakar. Ingat, pepatah Melayu ada mengatakan ‘api yang kecil menjadi kawan, apabila besar menjadi lawan!’

Interlok ialah sebuah novel. Apabila dinamakan novel, tentulah secara sistem dan prosesnya bersifat novel. Interlok bukanlah kisah benar malah watak utama seperti Seman, Chin Huat dan Maniam itu adalah watak-watak fiksyen yang tidak menyentuh mana-mana pihak sama ada yang masih hidup ataupun yang telah tiada. Jika adapun secara kebetulan yang sangat sedikit. Jika ada yang terkena pun masih boleh dibuktikan. Sangat kejam tindakan membakar novel dan gambar seorang sasterawan yang dihormati, apatah lagi pada peringkat hujung usia malah keuzuran pula. Lebih mendukacitakan perbuatan ini direstui oleh pertubuhan politik yang diharapkan memperjuang kepentingan rakyat. Golongan ini sepatutnya tidak perlu memikirkan cara untuk memadamkan sejarah tetapi membina satu paradigma baru atau sejarah baru untuk generasi mereka pada masa akan datang. Jika tiada kasta di Malaysia, mantapkanlah tanggapan itu dengan pelbagai usaha. Bela dan binalah generasi yang tiada kasta serta banyak menabur jasa. Padamkanlah tanggapan-tanggapan negatif selama ini. Jujurlah dalam berbicara, fikirkan juga kepentingan kaum lain yang bersama-sama di negara yang bernama MALAYsia ini. Sedarlah, nama asal bagi negara ini ialah Tanah Melayu. Jika itu diakui itu sudah cukup untuk menjadi hidup lebih toleransi.

Gambaran tentang watak Melayu terlalu banyak yang negatif dalam novel-novel Melayu. Malah dalam filem pun watak Melayu sangat daif dan negatif. Perempuan pelacur dalam Salina ialah Melayu, perempuan yang dirogol bergilir-gilir dalam filem Embun juga Melayu. Lelaki miskin dan berpenyakit dalam Ranjau Sepanjang Jalan ialah Melayu. Malah Melayu juga pernah dikatakan malas, lemah, suka bersantai dan macam-macam lagi. Tetapi Melayu –Melayu ini marah pun marah cakap-cakap saja. Semua ini kerana Melayu ini bijaksana, berfikir waras dan rasional dan tahu makna sejarah, suasana kehidupan mengikut konteks budaya dan kehendak zaman. Perkembangan agama juga memainkan faktor. Persepsi, amalan dan penghayatan serta kedalaman ilmu tentang agama Islam berbeda dalam situasi tahun 1950-an, 60-an hingga sekarang. Sebagai contoh mudah, tahun 1970-an tidak ramai perempuan Melayu yang bertudung berbanding pada hari ini.

Apabila novel seperti Interlok dijadikan teks, unsur-unsur yang dibincangkan bukanlah perkataan ‘paria’ atau sejarah kasta dan sebagainya. Dalam sukatan pelajaran, ada kemahiran bernilai tambah, ada pengisian kurikulum, ada unsur tatabahasa. Pengajaran Komsas bukan semata-mata tentang istilah tetapi jauh daripada itu tentang nilai murni, nilai estetika, ungkapan, gaya bahasa, pengajaran, perwatakan, teknik penceritaan dan sebagainya. Guru-guru yang mengajar Komsas ini pula telah mengetahui berbagai-bagai teori dan pendekatan pegadogi yang kaya degan kaedah, berpuluh-puluh teknik dan berbagai-bagai-bagai model pengajaran termasuk kebebasan mencipta kreativiti dalam pengajaran. Guru-guru ini adalah dalam kalangan yang telah lulus sarjana muda pendidikan malah ada yang telah memperoleh sarjana dan doktor falsafah. Beri kepercayaan dan penghormatan kepada guru-guru ini dan jangan terlalu bimbang terhadap mereka.

Antara tujuan Komsas adalah untuk menggalakkan pelajar mengenali karya kesusasteraan yang baik, menghargai kreativiti sambil menjana pemikiran dan kreativiti sendiri. Pelajar-pelajar ini kelak diharap dapat sedar tentang situasi budaya, memahami unsur-unsur dalam sastera dan dapat membezakan mana karya yang baik, mana karya yang berselera rendah dan picisan, mana yang mengarut. Di samping itu juga pelajar-pelajar ini diharap dapat mengenali mana penulis yang baik, berkualiti, kreatif, berpandangan jauh, luas pengalaman sambil dapat juga mengenali penulis yang perasan bagus, yang menumpang-tumpang menulis dalam bahasa Melayu dalam sastera Melayu, dan penulis yang meminta-minta untuk diiktiraf.

Dalam isu Interlok, apa yang dapat saya simpulkan, dapat dikesan cara berfikir dan bertindak yang kurang matang beberapa individu. Individu ini bergerak atas nama persatuan yang hanya dianggotai oleh beberapa orang ahli malah masuk parti politik untuk kepentingan peribadinya. Individu ini kononnya bertindak bijak tetapi dalam waktu yang sama menunjukkan kegelojohannya.

Satu lagi yang dapat disimpulkan apabila ahli politik Melayu sangat berdiam diri dalam soal ini. Hanya ada beberapa sahaja yang mampu bersuara seperti Datuk Ibrahim Ali melalui PERKASA tetapi di mana suara UMNO, sebuah parti yang kononnya mahu memperjuangkan nasib orang Melayu. Apa reaksi UMNO (Pemuda, Puteri, Puteri) atau ahli-ahli UMNO yang tua-tua dalam soal ini. Sesungguhnya kita tidak memahami sekarang UMNO memperjuangkan apa? Apa yang UMNO buat dalam isu bahasa seperti PPSMI dahulu? Sekarang isu sastera pula.

Dan pada ketika ini, saya memikirkan satu istilah iaitu korupsi minda. Istilah ini saya tiupkan ke laut, sambil tidak mahu terlalu menuduh sesiapa.

No comments: