Monday, January 31, 2011

Kembali Mengaktifkan Blog

Terasa terpanggil-panggil untuk mengaktifkan blog. Setelah berehat hampir sebelas bulan, blog Bebaskan Ekspresi tampil kembali. Dalam waktu yang sama saya membina sebuah blog lain, tanjung berkias yang ringkas dan menampilkan gambar foto, satu kerja seni yang juga saya minati. Saya tidak merasakan saya mempunyai momentum baru yang hebat tetapi saya digerakkan oleh rasa untuk kembali melontar idea, memberi komen dan ulasan, buah fikir dan dalam waktu yang sama akan mengkritik pada lapis-lapis yang akan direlevankan.

Kenapa saya ‘rehatkan’ blog ini? Ini soalan yang ditanyakan oleh beberapa orang kawan yang prihatin. Saya tidak boleh menyatakannya kerana sebab yang spesifik tidak ada. Tetapi adalah beberapa perkara yang menyebabkan saya terusik hingga bertindak demikian. Saya secara merendah diri, ingin tampil secara sederhana dalam melontarkan pandangan dalam bidang bahasa, sastera dan budaya. Sambil tidak menafikan turut tertarik dengan pelbagai hal yang berlaku di sekeliling masyarakat dalam dan luar negara dan juga cetusan-cetusan daripada pembacaan.

Sebagai manusia, dalam beberapa keadaan dan situasi mungkin kita bertentangan pendapat. Bukan sesama dalam komuniti, malah dengan isteri dan anak-anak pun berbeda pendapat. Saya mahu berkawan dengan sesiapa sahaja, tetapi saya tidak boleh memaksa orang lain menjadi kawan saya. Saya tahu saya tidak hebat dan kuat, tetapi orang yang merasakan kuat dan hebat hormatilah walaupun sedikit orang yang tidak hebat dan tidak kuat ini.

Dengan harapan yang baik-baik, saya mahu bersederhana serba-serbi.

No comments: