Saturday, July 22, 2006

Kerja, Aktiviti, Sensitiviti

Aduhai, jadual harian semakin padat. Kerja semakin banyak. Saya teringat kata-kata seseorang, “Sesiapa yang merungutkan kerjanya, dia tu ma…” Ah, tak sanggup rasanya ingin diteruskan kata itu. Semoga tidak tergolong dalam manusia jenis itu.
Apabila pelajar-pelajar semakin hampir dengan peperiksaan, cikgu-cikgu yang lebih berdebar-debar. Nampaknya yang rajin mengulangkaji (selain pelajar-pelajar yang punya motivasi tinggi) cikgu-cikgu pun turut mengulangkaji.
Minggu ini, dua tragedi yang menyedihkan melanda umat Islam. Di Lubnan, semakin menjadi-jadi celakanya Israel. Di Pulau Jawa pula, hempasan ombak besar terjadi lagi. Membaca berita dan melihat gambar-gambar di akhbar juga di internet, terasa sungguh menyedihkan. Tragedi yang cukup mengusik sensitiviti kita.
Itu tidak termasuk lagi tragedi dalam soal budaya dan bahasa di negara ini. Selain isu penyanyi yang hendak kahwin diperbesar media, cadangan jawatankuasa Laporan Pengajian Tinggi supaya bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar di Institusi Pengajian Tinggi Awam merupakan 'pukulan maut' dan 'malapetaka besar' kepada bahasa Melayu. Jika cadangan tersebut diterima dan dilaksanakan di universiti penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu akan mati. Malahan jika penggunaan bahasa Inggeris dilaksanakan di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti, bahasa Melayu hanya akan menjadi bahasa pasar.
Aduhai, aduhai.
Sementara itu, pada 18 dan 19 Julai lalu, Unit Dokumentasi Warisan Melayu dan Peribumi, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM menganjurkan Seminar Bahasa Melayu Mahawangsa. Saya sempat hadir pada hari pertama, sebelah petang. Hanya mendapatkan dua kertas kerja dan ke gerai-gerai buku. Tiga buah buku terbitan Indonesia saya beli. Terserempak dengan Dr. Arbaie dan Dr, Ahmad Mahmood Musanif. Kemudian ke bilik Haji Naffi Mat, serahkan surat dan brosur Seminar Persuratan dan Peradaban Nasional yang akan berlangsung di Port Dickson pada 4-6 Ogos ini.
Malam 19 Julai lalu, berlangsung Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2005 di Hotel Renaissance Kuala Lumpur. Dari Rumah Pena, letak kereta berhampiran stesen monorel. Bersama-sama Zakir, Rahimidin dan Lutfi kami menaiki monorel kerana bimbang kesesakan jalan, apatah lagi sudah agak terlewat.
Tahniah, syarikat Utusan Melayu kerana telah 21 tahun menganjurkan hadiah ini secara konsisten. Cuma agak tersentak apabila kategori baru, novel Inggeris dimulakan tahun ini. Saya pun tidak pasti apa tujuan yang sebenar-benarnya? Mungkin kerana kehendak penaja.
Seminar Persuratan dan Peradaban Nasional 2006 semakin hampir. Buku himpunan kertas kerja kini di peringkat final sebelum dicetak. Begitu juga kad jemputan dan maklumat peserta. Kami akan berkampung lagi di Rumah Pena seminggu dua ini untuk melangsaikan apa yang patut.
Saya berhenti di sini. Ingin membuat sedikit persediaan. Ada ceramah teknik menjawab Kertas 2 Bahasa Melayu esok.