Monday, July 10, 2006

Membuka Diari Lama (Siri 1)

Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2005 (PPMN05). Bertempat di Kukup Golf Resort & Tanjung Piai Resort, Pontian, Johor pada 3-6 Jun 2005. Perhimpunan ini dianjurkan oleh Persatuan Penulis Nasional (PENA) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan kerjasama erat Persatuan Penulis Johor (PPJ).

Ini merupakan perhimpunan penulis muda yang terbesar alaf baru ini. Berbagai-bagai isu disentuh dalam berpuluh-puluh kertas kerja dalam beberapa sesi pembentangan, menghasilkan resolusi, juga dapat mendokumentasikan tiga buah buku penting iaitu prosiding (himpunan kertas kerja) yang bertajuk Idealisme dan Intelektualiti dalam Karya, antologi esei bertajuk Idealisme Penulis Muda, himpunan puisi, cerpen dan fragmen novel dalam Antologi Karya Angkatan Sasterawan 2005 dan buku ucaptama bertajuk Memartabatkan Sastera Melayu oleh Datuk Baharudin Zainal (Baha Zain).

Pasti masih segar dalam ingatan para peserta perhimpunan ini yang dapat menyaksikan kesungguhan penulis muda untuk menjadikan sastera sebagai wahana penting ke arah kemajuan negara dari sudut keinsanan dan pelestarian bahasa Melayu. Ada air mata yang menitis, ada pihak yang tersindir, ada kontroversi yang tercetus dan dapat mengakrabkan hubungan sesama penulis.


p/s- Sebagai salah seorang ahli jawatankuasa, selain sibuk menjual buku, sempat juga mengambil gambar. Sesiapa yang masih belum mendapatkan gambar-gambar sepanjang perhimpunan ini, hubungi saya.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.