Friday, November 02, 2007

Shahnon Di Sini


Sepatutnya entri ini dimasukkan lama dahulu, tiga bulan dahulu. Ini cerita bulan Ogos lalu. Kerana memikirkan penting juga untuk dikongsi pengalaman ini, lewat pun saya masukkan juga.
Pada 6-10 Ogos 2007, diadakan Minggu Keterampilan Bahasa anjuran fakulti. Macam-macam program siang dan malam. Masuk majalah dan akhbar juga. Saya sendiri mengendalikan dua event penting iaitu pertandingan untuk pelajar sekolah dan mengendalikan majlis perasmian dan penutup termasuk sebagai juruacara.
Antara program yang paling terkesan, dan kadangkala dirasakan amat manis ialah kehadiran Sasterawan Negara Shahnon Ahmad ke sini. Bukan tidak biasa dengan nama Sasterawan Negara, tetapi SN yang satu ini susah untuk ditemui kecuali berkunjung ke rumahnya terutama sejak beliau tidak aktif lagi dalam politik kepartiannya.
Wacana Sasterawan Negara pada 9 Ogos dalam slot Pemikiran Melayu Global dipengerusikan oleh Datuk Mohd Yusof Hassan. Orang yang kena dan bertepatan sekali. Tiga SN diundang, Datuk A.Samad Said, Dr. S.Othman Kelantan dan Prof. Emeritius Shahnon Ahmad. Mereka bercakap tentang pemikiran global namun menjurus kepada perjalanan kreatif dan pengabdian mereka terhadap bidang sastera(penulisan kreatif). Kadang-kadang bangga, sesekali terharu, ah, syahdu juga!
Shahnon, yang jarang sekali 'keluar rumah' dalam keadaan lutut tidak kuat dan selalu ke tandas ini gagah juga ke UPSI. Katanya dia punya nostalgia yang berisi di UPSI (dahulu SITC, MPSI, IPSI). Bercakap tentang pengalaman di SITC, dan sayangkan bidang perguruan yang diceburi, maka beliau sanggup menyerahkan koleksi bukunya untuk UPSI. Wah, bertuah sekali Suluh Budiman. Terharu juga, apabila beliau berkata, buku-buku tersebut boleh diambil sedikit demi sedikit mulai sekarang dan setelah dia tiada nanti, ambillah kesemuanya.
Terima kasih, Datuk Shahnon.
Aku: cepat sekali teringat Lahuma, Jeha, Su Usul...
Sempat bertemu Datuk Shahnon dan bercakap sedikit tentang Setitis Embun Semarak Api. Katanya, manuskrip itu dihantar ke Penerbit UKM asalnya. Kemudian ke Karangkraf.
Bagaimana khabarnya SN Datuk Abdullah Husain, dan juga Datuk Dr. Awang Had Salleh yang sangat uzur sekarang.

2 comments:

MARSLI N.O said...

Sdr Ariff: Saya membaca entri ini sekhusyuk mungkin.

ekspresi said...

terima kasih brother! lama tak jumpa.