Thursday, November 01, 2007

Sukma dan Kalbu

Saya baru menghabiskan pembacaan Bedar Sukma Bisu dalam tempoh sehari. Kerana novel ini pemenang hadiah utama, saya dahulukan berbanding dengan Mahabbah (Shahnon Ahmad). Kemudian saya menyambung dengan Manikam Kalbu. Sedangkan Tuhan Manusia saya masih tertangguh, begitu juga dengan Bila Tuhan Berbicara. Saya juga memiliki Nama Beta Sultan Alaudin tapi masih belum dibaca namun telahpun membaca Kekasih Sam Po Bo sebaik sahaja saya beli daripada Ujana Ilmu. Dalam tempoh setahun dua ini, berderet karya Faisal diterbitkan.Satu contoh yang baik untuk penulis muda. Ada sesetengah penulis muda cakap banyak saja, sedangkan hasil tiada (kurang).

Secara peribadi, saya kagum akan kesungguhan Faisal. Komitmennya pada dunia penulisan seperti ‘jangan pandang belakang’ dan Faisal cukup bersedia menghadapi apa saja cabaran memilih sebagai penulis sepenuh masa. Faisal telah buktikan. Hasilnya tidak mengecewakan. Yang penting kesungguhan, selain bakat dan kreativiti. Juga ketabahan yang dapat saya fikirkan dan rasakan, perit dan tenangnya.

Sedikit tentang Bedar Sukma Bisu, tentang Wefada dan empayar perniagaannya, tentang sejarah dan nostalgia generasi terdahulu, juga cinta. Falsafah pertukangan layar (bedar, perahu, lancang dll) dapat diungkapkan dengan kreatif. Ada kalanya terasa seperti berdokumentari, namun beraksi secara tidak sedar. Faisal merujuk banyak buku tentang ini. Namun sesekali terasa terlalu banyak fakta ingin diberi sedangkan penghayatan novel perlu banyak kepada penceritaan, naratif dan kesan pembacaan (mungkin sedikit perasaan walupun perlu dicabar juga dengan pemikiran).

Novel ini penting dari sudut antropologi, budaya, dan seni (pertukangan melayu). Ironis dengan cabaran dan globalisasi, juga unsur perjuangan (juga tentang kegigihan wanita).

Apapun, tahniah Faisal Tehrani. Semoga DBP dan pihak yang lain mengadakan diskusi beberapa karya pemenang hadiah 50 tahun DBP termasuk Sukma dan Kalbu.

No comments: