Monday, October 13, 2008

Puisi Naratifnya Mudahnya Bergelar Datuk

Orang Melayu selalunya sopan berbahasa. Namun begitu sesekali marahnya meledak juga. Ketika berjalan-jalan menyusur sebatang sungai aku terpandang sehelai kertas bertulis. Aku dapati kata-kata dalam kertas ini penuh rasa amarah dan entah kenapa aku pun tersentak juga. Ku bersandar di sebatang pohon yang tidak silap aku namanya pohon Melaka. Aku membaca kata-kata dalam kertas ini yang bertajuk "Puisi Naratifnya Mudahnya Bergelar Datuk".
Inilah puisi tersebut:

Hari ini, pada tanggal ini, orang Malaysia mudah bergelar ‘Datuk’. Bukan orang Malaysia (Tanah Melayu) sahaja, orang India di tanah India pun boleh. Orang Cina di Tanah Hong Kong juga boleh. Apa yang tidak boleh. Semua boleh. Suka hatilah. Apa-apa sahaja. Tidak perlu pandangan sesiapa. Tidak perlu bijak pandai, tidak perlu penelitian ilmiah, tidak perlu pandangan orang agama, suka hatilah. Buatlah.

Hari ini, pada tanggal ini, orang Malaysia mudah bergelar ‘Datuk’. Berlakon filem watak pembantu dari mula sampai tua pun dapat Datuk, pelawak tebar roti canai pun dapat Datuk, nyanyi dua tiga lagu gelek-gelek pun dapat Datuk, kontraktor bancuh simen pun dapat Datuk, berenang beberapa kilometer pun dapat Datuk, jadi mat rempit pun dapat Datuk. Bukan susah dapat Datuk.

Aku teringat datukku di kampung. Dia tidak perlu bersusah-susah untuk dapat Datuk. Dia ada 11 anak dan kini 64 cucu. Dia memang Datuk. Dia Datuk berkat. Datuk yang sebenar. Dunia akhirat.

-

1 comment:

Anonymous said...

memang bukan susah dapat datuk di malaysia sebab negara lain tak ada gelaran datuk kecuali grandfather.