Monday, January 31, 2011

Kemenangan Pilihanraya dan Kepercayaan Rakyat

Dalam tempoh setahun, boleh dikatakan dua atau tiga kali pilihan raya kecil diadakan, malah lebih kerap pun pernah. Pilihanraya diperlukan untuk memilih wakil dalam peringkat majlis perundangan negeri dan persekutuan.

Selalunya, apabila kemenangan memihak kepada Barisan Nasional (BN) mengalahkan Pakatan Rakyat, ungkapan yang selalu dikeluarkan ialah: Kemenangan sebagai tanda kepercayaan rakyat. Inilah retorik pemimpin atasan Melayu yang ketinggalan. Cara berfikir dan mengeluarkan kenyataan adalah bersikap segera, mudah dan senang hati.

Dalam waktu yang sama, tidakkah terfikir apakah jawapan jika calon BN itu kalah? Adakah jawapannya ini tanda ketidakpercayaan rakyat?

Mari kita fikirkan dalam konteks kemenangan ini, sambil tidak tahu menahu tentang strategi, tindakan malah pelaksanaan kempen-kempen pilihan raya kecil. Inilah kemenangan yang wajar disyukuri BN, dan sepatutnya pada malam kemenangan, BN dan seluruh yang berkempen melakukan solat sunat atau sujud syukur bersama-sama penyokong setia.

Dalam tempoh kemenangan inilah, BN seharusnya meyakinkan pengundi di kawasan-kawasan lain bahawa calon yang terbaik dijanjikan pada pilihan raya akan datang. Calon tidak semestinya anak bekas ahli politik juga, atau ahli-ahli korporat yang kaya raya. Calon yang serasi dengan rakyat ialah calon yang dilihat bijaksana, mempunyai ilmu, memahami masalah rakyat dan berusaha untuk menyelesaikan masalah rakyat. Ini untuk mengelakkan pemimpin yang memusnahkan harapan dan cita-cita rakyat, impian rakyat dan kesusahan rakyat.

Buktikanlah keperibadian yang ditunjukkan dalam akhbar, dalam televisyen dan web tertentu yang inilah calon yang terbaik yang ada di situ. Manakala yang ditandingi pula adalah yang bertentangan, negatif dan tidak sebagus calon BN.

Untuk pada masa akan datang, jangan sesekali beranggapan pengundi adalah orang kampung yang tiada pendirian, mudah diperbodoh dan seperti ‘tidak pernah bersekolah’. Jangan sesekali memperkecil keupayaan calon Pakatan Rakyat. Mungkin calon ini tiada kelulusan luar negeri, namun peribadi, cita-cita dan hasrat perjuangannya mungkin jauh lebih murni untuk agama, bangsa dan negara.

Apa guna pemimpin yang menang jika monumen bersejarah tertua diroboh, novel SN dibakar, penduduk di kawasan sesebuah penempatan dihalau, sisa buangan melimpah dekat taman perumahan, jalan biasa ditutup sebaliknya dibina lebuh raya, dan macam-macam masalah rakyat yang tidak didalami dan diusahakan untuk diselesaikan.

Mari kita berfikir secara kritikal dan bijaksana.

5 comments:

NASSURY IBRAHIM said...

Di Tenang, BN ditimpa tuah, tetapi rakyat ditimpa musibah

ekspresi said...

haha, tuan nassury. semoga tenang akan tenang.

ZABRI ZAINOL ABIDIN said...

Tuan tanah...yang menang jadi arang , yang kalah jadi abu. Kita tunggu pru 13...kita tengok kepercayaan rakyat

ekspresi said...

sdr anjung sena,
terima kasih atas pendapat.

Unknown said...

joya shoes 289a6kfznh085 outdoor,INSOLES,Joya Shoe Care,walking,fashion sneaker,boots joya shoes 190j1ycwri603