Tuesday, July 11, 2006

"Selamat Tinggal Kekasihku…"

Sesekali redakan fikiran tentang berita hiburan…
Program hiburan yang paling diminati sekarang ini ialah rancangan realiti berbentuk pertandingan nyanyian. Berbagai-bagai nama diberi seperti Akademi Fantasia, One In A Million, Mentor dan macam-macam. Dan isu yang saya sentuh ini adalah sebenar-benar ‘realiti’.
Minggu ini hangat memperkata tentang kisah Asmawi, penyanyi hasil undian ramai dari salah satu program yang saya nyatakan di atas.. Kisahnya boleh dikatakan sama hangat dengan kekalahan Brazil di tangan Perancis dalam kejohanan bolasepak Piala Dunia di Jerman. Dalam tempoh yang amat dekat, Mawi putus tunang dan kehilangan ayah tercinta.
Takdir Yang Maha Kuasa. Tiada kuasa tangan manusia menghalang. Namun kisah putus tunang ini mencetus kontroversi. Mawi dituduh tidak bersikap adil, telah berubah sejak popular dan kaya-raya. Ada yang simpati pada Noor Diana, tunang Mawi. Pendapat pro dan kontra tercetus. Ada yang memberi komen dan pandangan secara matang, ada juga yang seperti budak-budak darjah enam. Siapa benar, siapa salah, entahlah.

Gambar dari Berita Harian, 11 Julai 2006

Walaupun kehidupan ini adalah realiti, tetapi memang berat untuk kita menerima hakikatnya. Inilah yang dialami oleh Mawi dan juga Diana. Kisah cinta mereka bermula di Felda telah berakhir. Berakhir setelah si putera berada di puncak kejayaan manakala si puteri sedang membina impian untuk bersama. Maka jika dijudulkan sebuah karya, judulnya “Selamat Tinggal Kekasihku.” Cuma agaknya siapakah yang mengujarkannya? A atau N?
Kita sepatutnya menghormati keputusan mereka. Sesiapapun bebas memperkata tentang Mawi seperti juga sesiapapun boleh mengundinya melalui sms.

p/s – Saya tidak banyak tahu tentang kisah Mawi ini. Dan tidak mahu ambil tahu sangat pun. Cuma, ingin dinyatakan di sini, Asmawi mahupun Noor Diana juga manusia biasa seperti kita. Sesekali mungkin tersilap, terlupa, walaupun sentiasa mengharapkan kewajaran dan kebenaran. Teruskan perjalanan yang masih jauh, Insya Allah.