Tuesday, November 07, 2006

Raya Sudah Habis

Ya, hari raya sudah habis. Raya hanya pada 1 Syawal sahaja. Program televisyen pada hari raya? Banyak. Macam-macam ada! Filem, telefilem, konsert, klip video, siri khas raya dan lain-lain. Yang lebih adalah hiburan.
Dalam suasana beraya, menonton tv kalau sempat atau ketika berziarah atau bersama-sama tetamu, sempat juga menoleh ke kaca tv. Kebanyakan filem yang ditayangkan, telah saya tonton. Drama pula banyak yang diulang dari tahun-tahun lepas. Lagu-lagu raya pun lebih sedap dengar di radio.
Tapi yang agak menarik bagi saya adalah iklan komersil. Durasi hanya 2-3 minit tetapi berkesan. Antara iklan yang menarik sempena hari raya ini ialah iklan syarikat Petronas, PNB dan KFC.
Yang paling baik bagi saya ialah iklan komersil Petronas. Didaktiknya bersahaja dan sindirannya mengena. Kisah anak dan menantu yang menyinggung perasaan si ayah yang uzur. Kemudian berasa insaf setelah ‘disedarkan’ oleh dua anak kecil.
Antara dialog yang diingati ialah
“Panas sangat ke kopi tu?” – menunjukkan sikap sombong dan sudah bosan dengan karenah si tua. Disambung pula “Karpet baru raya ni.”
“Abah ni kenapa ni, dah tahu…” – luahan dan rungutan hingga ke peringkat sudah hilang sabar tetapi masih bersopan.
Dan yang paling mengusik apabila anak kecil berkata, “Nanti bila kakak besar, abah dengan emak duduk sini, kakak dengan adik duduk dalam rumah”

Visual bercerita dengan penuh pengertian seperti kucing sedang makan, gambar yang difremkan, pinggan mangkuk yang dijatuhkan dan wajah murung si tua.
Penerbit atau pengarah iklan ini berjaya menimbulkan kesan melalui lagu ‘Aku Ingin Pulang’ nyanyian Ebiet G Ade yang menjadi latar.
Harapnya lebih banyak iklan bermesej kemanusiaan, kemasyarakatan dan keislaman dihasilkan.
Untuk menonton iklan tersebut, klik
sini

p/s: Ada berpuluh-puluh lagu Ebiet dalam mp3. Aku teringat si ayah di kampung. Juga memikirkan bagaimana aku tua nanti?

No comments: