Tuesday, November 06, 2007

Hati Malaya atau Mala atau Maya?

1957: Hati Malaya Atau Hati Siapa yang Terluka?
Sebuah komentar jujur ARIFF MOHAMAD

Tahun ini ulangtahun ke 50 kemerdekaan negara. Banyak juga program, pertandingan, kempen dijalankan. Dan semangat itu cuba dibawa melalui filem ini, 1957: Hati Malaya. Judulnya ada unsur sentimental.

Filem ini punya jiwa, itu yang dirasakan namun sesekali kontang dan hambar, kering dan usang. Dalam akhbar ada yang kata penonton menangis dan hiba apabila menonton beberapa adegan, saya akui memang makcik yang duduk di baris hadapan saya menangis terutama adegan Tunku perlukan wang untuk ke London bermesyuarat menuntut kemerdekaan. Satu lagi scene yang menghibakan adalah ketika Sultan (lakonan Jalaludin Hasan) terpaksa menandatangani surat di hadapan pegawai British.

Filem ini bergerak seperti sebuah dokumentari, sesekali seperti montaj dan iklan. Hubungan dua zaman, zaman sekarang dengan zaman pra-merdeka langsung tidak kena dengan perkaitan watak. Watak yang sama muncul dalam dua zaman, menggunakan nama yang sama tapi tidak berkaitan dari segi peranan. Cinta entah ke mana, perjuangan entah ke mana. Alangkah cantiknya jika filem ini sepenuhnya period movie. Seperti Ghandi ataupun yang lokal seperti Bukit Kepong.


Suhaimi Baba amat gemar mengambil pelakon yang sama dalam setiap filemnya. Rusdi boleh berlakon dengan baik, Maya Karin juga cemerlang (namun sesekali terbayang pontianak harum sundal malam muncul), Ida Nerina dan Nanu juga patut dipuji. Malah kehadiran dua pelakon baru dalam layar iaitu Kamaruzzaman Taib (watak Tunku) dan Zaefrul Nordin (watak Datuk Onn) sememangnya baik, amat baik terutama Zaefrul untuk watak Datuk Onn. Gerak badan dan fikirannya cukup bertokoh, realistik.

Namun ada watak yang seolah-olah tidak kena seperti Sardon yang dilakonkan oleh Nagsrizal Ngasri. Sardon seorang yang bertubuh besar, kelihatan serius namun Sardon dalam filem ini seperti watak anak-anak sekolah.

Sedikit teruja dengan kemunculan barisan bintang veteran dan senior, Datuk Jins Shamsuddin (Sultan Johor), Datuk Mustafa Maarof (Sultan Selangor) , Kuswadinata (Sultan Perak), Jalaludin Hassan (Sultan Kedah). Begitu juga watak Abdullah Fahim. Yang dilakonkan oleh Datuk Rahim Razali. Mereka ini sebenarnya sultan (raja) dalam sinema Melayu terutama Jins, Mustafa dan Rahim.

Filem ini bersifat pro-pemerintah dan terlalu memikirkan perpaduan. Mungkin kerana ditaja oleh syarikat telekomunikasi yang berwarna kuning maka, filem ini perlu di’warna’kan sedikit. Watak bukan Melayu juga digambarkan sebagai pejuang dalam filem ini. Inilah hati Malaya, yang bagi saya dilukakan. Ada beberapa tokoh yang tidak disebut, tidak dilintaskan dalam bentuk gambar. Lagi pula, nasionalisme terdahulu bukan semata-mata terhadap Inggeris atau Malayan union, namun nasionalisme sejak Portugis, Belanda, Jepun, komunis seakan diabaikan.


Filem ini lebih baik jika diambil dari sudut Datuk Onn atau Tunku semata-mata atau wujudkan watak lain yang menggabungkan tokoh-tokoh penting ini dalam filem. Sejarah kemerdekaan cukup penting, cuma janganlah dilukakan.

Sinematografi filem ini cemerlang. Penyuntingan juga boleh dipuji. Teknik split screen apabila dua atau tiga iorang berbual juga teknik yang baik dan tidak menjemukan. Filem ini layak menjadi Filem Terbaik malah filem sebeginilah yang ditunggu-tunggu oleh segelintir peminat, pengikut dan pengkaji filem Melayu. Alangkah baiknya jika kita lebih banyak dan kerap berpatriotik dengan filem-filem sebegini, berbanding ber’mami’, ber’otai’ tak tentu pasal, dan ber’hantu’ menjerit di siang hari.

Sekian, terima kasih.

Gambar dari astro.com.my

3 comments:

baiyazid mustaffa said...

En.Ariff saya bersetuju dengan apa yang diperkatakan..Jiwa kita perlu disemaikan dengan semangat patriotik tanpa berbelah bagi

ekspresi said...

terima kasih, baiyazid.
selalulah berkunjung ke blog ini.

Fahmi Reza said...

Ayoh tonton filem pendek Sepuluh Tahun Sebelum Merdeka di youtube. Ia menceritakan bab sejarah yang dilupakan oleh 1957: Hati Malaya.

Sila baca juga artikel dalam The Star yang membuat perbandingan antara kedua-dua filem.