Thursday, May 03, 2007

Pesta Buku

Isnin, 30 April.
Saya ke Pesta Buku Antarabangsa KL 2007. Pagi-pagi sudah sampai. Mungkin kerana hari Isnin, pengunjung tidak seramai hari Sabtu atau Ahad.
Pesta Buku, acara tahunan yang tidak pernah saya lepaskan. Dahulu naik LRT dari Bandar Tun Razak atau komuter dari Kajang ke PWTC. Balik bawa beberapa beg plastik penuh dengan buku.
Kali ini lain. Kali ini saya tidak banyak membeli buku. Entah. Keghairahan tak ada. Buku baru tidak banyak yang menarik minat. Mungkin ada yang telah dibeli atau sememangnya buku baru tidak banyak. Atau saya hanya melihat dari bidang yang saya minat atau selalu perhatikan sahaja, buku itu-itu sahaja sedangkan dalam bidang lain banyak, agaknya.
Ya, pesta buku kali ini terasa sedikit sunyi. Mungkin sememangnya sunyi, gerai tidak sebanyak tahun lepas, pengunjung tidak ramai, atau kerana hari Isnin, atau kerana aku sememangnya sunyi.
Sempat lihat sepintas lalu perasmian karya digital (karyanet) DBP, selintas dengar ceramah Dr Awang Sariyan di pentas utama, angkat tangan dari jauh dengan Marsli N.O, berbual-bual seketika dengan Rahimidin dan Shamsuddin, terserempak kawan lama di kolej di Pulau Pinang dahulu, makan tengah hari dengan Encik Mazlan (Media Publishing).
Pulang segera, lebih kurang jam 3.30 petang, ayahanda kurang sihat. Dan terus ke Kampung Gajah, Perak petang itu juga.

No comments: