Friday, August 01, 2008

Pesta Buku Malaysia?

PWTC sekarang berlangsung Pesta Buku Malaysia? Rasanya ini pertama kali saya dengar dan diadakan. Saya singgah sebelum balik ke Tanjong Malim. Bersama-sama Lutfi dan di PWTC terserempak Faisal.
Pesta buku ini sunyi. Banyak syarikat buku yang menjual bahan-bahan penguasaan bahasa Inggeris untuk kanak-kanak. Tidak banyak buku dijual, tidak seperti Pesta Buku Antarabangsa. Mungkin jarak masa yang terlalu hampir antara dua pesta lokal dan internasional itu, maka yang lokal ini kurang pengunjungnya. Atau mungkin kerana kurang promosi, atau orang sudah tidak berminat dengan buku.
Saya melihat ini dari perpektif kesungguhan kita, kalau hendak menganjurkan pesta buku, buatlah betul-betul. Ini diadakan ketika sekolah/kolej/universiti tidak bercuti, musim orang ingin beli baju raya, musim orang berpuasa sunat dan berpuasa ganti. Kesimpulannya, masa yang tidak kena selain faktor-faktor sambutan penjual dan promosi.
Pesta Buku Indonesia diadakan bulan November atau Disember setiap tahun di Jakarta. Dalam dewan yang terlalu besar, malah lebih besar daripada pesta buku antarabangsa kita.
Entri ini hanya luahan, juga pertanyaan untuk sesiapa yang dapat menjawabnya. Mengapa begini?
Pesta ini berlangsung 31 Julai hingga 3 Ogos.

No comments: