Friday, August 08, 2008

Puisi Malam Merdeka

Ini puisi saya. Belum pernah tersiar di mana-mana sebab saya tidak menghantarnya. Saya deklamasikan dengan iringan muzik dan slaid di auditorium pada Malam Jalinan Mesra pelajar Jabatan Bahasa Melayu UPSI semalam, 7 Ogos 2008.
Puisi ini juga untuk mengenang kemerdekaan negara ke 51.
Puisi naratif ini seperti kisah 10 budak hitam. Ada kelucuan namun bukan sekadar itu, lebih jauh dari itu sebenarnya. Fikirkan!

Kenangan Ketawa Malam Merdeka

potret dan cerita disuakan untuk dibaca
lihat dan kesani urat derita dan merah mata mereka
percayalah,
kemanusiaan tidak pernah mentertawakan sengsara
ketulusan tidak pernah mensia-sia kemenangan
seorang tua tampil tiba-tiba
mengajakku mendengar ceritanya
aku tidak kenal dia, malah ragu-ragu kebenarannya
katanya,
potret merdeka bukan dengan darah dan air mata sahaja
malah ketawa dan sindiran pun ada

dia bercerita:
pada malam 31 Ogos 1957 itu
aku bersama enam pejuang yang kecil namanya
berbasikal ke stadium untuk menjerit merdeka
perjalanan kami terkandas, satu basikal tayar pancit
tertangguh seketika, dia mahu ke rumah kawannya
esok saja ke stadium, katanya
tiba-tiba seorang sakit perut lalu membuang hajat
di pinggir hutan, hilang ditelan gelap malam
puas dilaung tidak menyahut
kami tinggalkan kerana masa tidak banyak

seorang lagi mengayuh lambat
tertinggal dalam gelap malam kemudian sesat
entah kenapa tinggal kami berempat terasa kelaparan
singgah di warung makan mi goreng dan air sirap
seorang terlalu kenyang hingga pengsan
lalu dia menumpang tidur di meja warung
kami teruskan perjalanan walaupun bertiga
telah hampir ke stadium, salah seorang daripada kami
terserempak teman wanita lamanya
apalagi, mengada-ngadalah dia
mahu berdating sekejap katanya
tinggallah kami berdua
belum sempat masuk ke stadium
temanku yang seorang itu terseliuh kakinya
menjerit-jerit sakit mahu ke klinik
aku suruh dia pergi sendiri
dan aku pun melangkah ke stadium
saat orang sudah melaungkan merdeka kali ke tujuh
dan aku katakan,
yang ketujuh itulah nasibku
berbanding temanku yang enam tadi
aku yang sempat sampai ke sini.


seusai cerita ketawa bergema
namun aku pula tertanya-tanya
apakah itu sekadar cerita
atau menyindir sesiapa?


ARIFF MOHAMAD

No comments: