Tuesday, August 22, 2006

Kuartet Merdeka

Sebentar tadi saya selesai menonton sebuah telefilem bernaratif sederhana namun berisi pesanan yang kuat. Kuartet Merdeka. Terbitan tahun 2002. Pernah ditayangkan beberapa kali sebelum ini. Saya sendiri telah dua kali menontonnya. Kali ini dan tahun lepas.
Menjelang sambutan ulang tahun kemerdekaan, banyaklah program, filem dan telefilem bertema nasionalisme yang ditayangkan. Namun banyak yang bernada tempelan, jeritan dan slogan yang dirasakan bermusim.
Kuartet Merdeka membawa kisah empat sahabat Azmi, Kim Pang, Aru dan Suchat yang mewakili sekolahnya menyertai satu pertandingan lari berganti-ganti (kuartet) sempena Hari Kemerdekaan (ulang tahun kemerdekaan). Dalam keadaan serba kekurangan material, mereka tetap gigih berlatih di bawah bimbingan Cikgu Jalil dan Cikgu Hashim. Mereka berlatih di sekitar sawah padi, ladang getah kerana sekolah mereka tidak mempunyai kemudahan yang secukupnya. Keadaan ini menggambarkan dalam serba kekurangan kejayaan tetap boleh dimiliki atas syarat gigih dan yakin. Persahabatan mereka kekal hingga dewasa sambil tidak terelakkan permasalahan hidup masing-masing.
Telefilem ini melihat kemerdekaan bukan sahaja perlu dihadiahkan dengan bunga api dan mercun serta jeritan dan lagu-lagu, tetapi mengingatkan perjuangan sepadu yang perlu digembeling lalu dikekalkan.
Pada saat agak heboh untuk mencari filem terbaik, apatah lagi pelakon terbaik, telefilem sebegini wajar ditonton agar pihak-pihak tertentu janganlah terlalu sombong kononnya mereka sahaja boleh menghasilkan filem yang hebat. Dalam telefilem ini contohnya, mudah dari segi penceritaan, namun berkesan dari segi teknik imbas kembali dan sinematografi dan menggunakan bahasa yang lancar (walaupun banyak dialek utara digunakan). Tidak perlu berbahasa Inggeris untuk menjadi filem Malaysia yang sebenarnya, konon.
Filem ini dilakonkan oleh Eman Manan, Idris Diah, Mustafa Mahidin, Dr. Samat Salleh dan beberapa lagi. Kesemuanya lelaki. Tiada adegan belasah, tiada menangis meraung, tiada peluk-peluk, tiada lawak bodoh, tiada adegan kelab malam dan tiada apa yang sering dilihat dalam telefilem dan filem kita yang popular. Penulis skrip dan pengarah telefilem ini ialah Syed Azidi Syed Aziz. Pengarah Harapan FFM 19 baru-baru ini.

5 comments:

Korakora said...

kau pun ada blog la ni ya :)

ekspresi said...

terima kasih bukunota @ nazmi atas kunjungan ke blog aku yang tak seberapa ni. datanglah selalu.

Insan Biasa said...

A'kum ariff,
Sorrylah dah sekian lama baru aku sempat meletak komen kat blog nie..Rajin gak kao update yea. Okey...Jumpe lagi

sahrunizam abdul talib said...

Assalamualaikum rif,

Aku ni. Sahrunizam. kunjungi aku di sahrunizam.blogspot.com. maaf baru belajar

ekspresi said...

tq lynna dan sahrun.