Sunday, August 20, 2006

Tongkat Warrant, Seorang Pejuang

Gambar dari web Usman Awang

Inilah seorang tokoh kemerdekaan yang seakan hampir dilupakan. Seorang pejuang multibidang (pertahanan negara – polis, sosiopolitik - wartawan, kemanusiaan – penulis/penyair, pentadbir – editor, ekonomi – penasihat dewan perniagaan). Beliau ialah Allahyarham Sasterawan Negara Dato’ (Dr) Usman Awang.
Beliau pernah menggunakan nama pena Tongkat Warrant. Genre yang banyak dihasilkan oleh beliau ialah puisi dan drama. Beliau hanya menghasilkan sebuah novel iaitu Tulang-Tulang Berserakan. Novel ini cukup besar dan penting dalam kesusasteraan Melayu.
Perjuangannya bermula awal 1950-an lagi ketika menjadi Setiausaha Angkatan Sasterawan 50 (ASAS 50). ASAS 50 ketika itu bukan semata-mata berjuang dalam soal bahasa dan sastera malahan telah menjangkau perihal politik hingga membawa kepada penggubalan dasar-dasar negara. Sempena ulang tahun ke-49 kemerdekaan negara dan sempena ulang tahun ke-50 DBP (tempat beliau pernah berjasa), sesuatu perlu dilaksanakan untuk mengangkat dan mengenang kembali jasa besar tokoh ini. Sambil itu, fikirkanlah sejenak tentang apa yang telah kita buat untuk negara pada masa ini dan kesannya pada masa hadapan. Al-fatihah untuk Pak Usman.

Laman web SN Usman Awang ialah
http://www.tongkatwarrant.com/

No comments: