Wednesday, August 27, 2008

Siapa Sultan Alaudin?

Sebelum-sebelum ini kita dihadapkan dengan kisah secara realisme seperti Lantai T.Pinkie, Ronggeng Rokiah menggulati persoalan manusia dan kemanusiaan zaman dan wawasan yang sederhana. Kita juga dibawa nada agama dan menyentuh fikrah insani dalam Tiang Seri Tegak Berlima atau Anak Tanjong. Kita juga punya teater yang mahal seperti Wangi Jadi Saksi dan Puteri Gunung Ledang. Ada teater yang jelas bertema sindir seperti Raja Lawak dan Kena Main.
Kita telah dilunakkan dengan bangsawan Si Bongkok Tanjong Puteri, juga melankoliknya Uda dan Dara, kita dikias dengan kreativiti Yang Menjelma dan Menghilang. Semua ini drama, yang berjaya dipentaskan dan dalam beberapa sudut, drama-drama ini berkesan malah diiktiraf baik.
2 Jam Sebelum Sultan Alaudin Syahid Diracun (2JSSASD) hasil karya Faisal Tehrani arahan Dr. Abu Hasan Hasbullah sedang berlangsung sekarang (25-29 Ogos di UM). Drama ini drama yang berani. Berani kerana menyangkut isu yang semasa dan kritikan dalam persoalan politik. Banyak dialog yang sering dikatakan sensitif tapi dilepaskan begitu sahaja. Perkataan seperti 'mamak', 'liwat', 'buah tak bertangkai', dan banyak lagi diungkapkan. Teater ini bukan hanya meminta kita berfikir apa ada dalam teks tapi "lihat, inilah yang sepatutnya kita katakan, dan katakanlah." Nama-nama watak yang digunakan sinikal, berani dan lucu dalam hakikat. Nama-nama seperti Maya Longoria, Azam, Saiful dan Ros, jika dalam soalan peperiksaan sekolah sudah tentu diharamkan kerana menyentuh individu yang masih hidup atau telah mati.
Namun teks tetaplah teks. Karya ini dapat berdiri dengan kelantangan dan kebebasannya. Dengan props yang sangat sederhana, dipentaskan di dewan yang 'biasa-biasa', pementasan ini dikira berjaya. Namun membuatkan kita tersentak beberapa kali dengan luncuran kata-kata dan adanya adegan menonggeng dan munculnya pengarah sebenar.
Cuma, agak tidak selesa apabila melihat watak perempuan dilakonkan oleh lelaki. Watak Tun Senaja itu seharusnya diberi kepada perempuan begitu juga dengan tukang busana pementasan.
Sambil menonton, saya terfikir siapa Sultan Alaudin dalam situasi hari ini. Jawapan saya bersimpang-siur namun terjawab sendiri.

1 comment: