Friday, November 14, 2008

Wawancara Dengan Pak Lias

Ikuti temubual ekslusif dan eksekutif seorang wartawan (Wartawan/W) dengan Saudara Alias a.k.a Asmawi bin Atan (Pak Lias/PL). Kebetulan saya terjumpa mp3 rakaman wartawan itu di tepi kondo Datuk Shahron Khon.

W: Salam, Pak Lias. Er... Maaf me...mengganggu. Saya mahu me...mewawanca...ca...cara Pak Lias seketika. Bb.. Boleh?
PL: Boleh. Boleh blah!
W: Eh, Pak Lias marahkah. Er...Kk..ke..napa?
PL: Tidak marah pun. Saya marahkan nyamuk yang melilau depan saya ni.
W:Oh...
PL: Hmm...
W: Err...Pak Lias mahu ke mana tt.. te..ter.. ter..gg..gesa-gesa ini?
PL: Putrajaya.
W: Er...Apa tt.. tt.. ttt.. tujuannya?
PL: Bersiar-siar.
W: Er...Kenapa tergg.. gg.. gg.. gesa-gesa?
PL: Suka hati akulah.
W: Ops, ma.. ma..ma..af Pak Lias. Er...Saya ingin bertanya pendapat, er... Pak Lias tentang keputusan yu...yu..yu... UPSR 2008 terutama peratus Matematik dan ss.. ss.. sssssss... Sains dalam Bahasa Inggeris yang meningkat.
PL: Aku bukan guru yang menyemak kertas soalan itu. Bukan aku yang buat soalan pun. Yang buat skema pemarkahan pun bukan aku juga. Jadi, suka hati merekalah yang buat semua tu... apa yang mereka nak buat, Nak naik ke nak menurun ke... nak melingkup ke...
W: Kenapa Pak Lias cc.. ca..ca..kap macam begitu?
PL: Suka hati akulah.
W: Jadi pada pendapat... pak... pak Pak Lias, hasrat untuk me.. me..mengembalikan penggunaan Bahasa Melayu dalam ss..ss..subjek itu agaknya bb..bb..bagaimana?
PL: Tak mengapa. Kita boleh guna bahasa apa-apa saja untuk belajar subjek apapun. Bukan Matematik dan Sains saja, subjek Bahasa Melayu pun boleh dipelajari dalam bahasa Sanskrit, Bahasa Jerman, Bahasa Iban, Bahasa Telegu, apa-apalah... Boleh kan... Malaysia boleh kan...
W: Pak Lias... er, jadi tidakkah kita bimbang ke.. ke.. ke.. dudukan Bahasa Melayu akan tergugat...
PL: Tidak bimbang sebab memang kita sentiasa tergugat.
W: Er... Pak Lias, ada banyak lagi sss..ss..ss.. so...so...so.. soalan saya... er... er... er...
PL: Sudahlah kau si gagap!
W: Pak Lias, nn..nnan...ti dulu!
PL: Suka hati akulah!

(Pak Lias mencapai basikalnya lalu terus meninggalkan wartawan)
PL:

No comments: