Tuesday, October 27, 2009

Menstruktur Naratif Ibarat Arkitek

Komitmen dalam naratif sesekali menjenuhkan dan memenatkan. Sesekali terasa unik. Sesekali terasa geram tidak tercapai apa yang diingini, malah kerapkali terasa terkilan kerana tidak sempat menyiapkan sesebuah hasil naratif yang baik dalam masa yang diharapkan. Namun setelah dapat menumpahkan idea dan rasa dalam naratif, rasa gembira muncul dan sedikit bangga dalam diri. Rasa bangga dan asyik itu tidak dapat dikongsi dengan orang lain, hanya dalam diri sahajalah bersemaraknya. Kerana jika rasa bangga dan riak itu dipaparkan, orang lain merasakan bahawa kerja naratif ini ada tujuan lain seperti berlagak dan menunjuk-nunjuk pula halanya.
Seseorang pengamal naratif, seharusnya mengetahui bagaimana mereka bentuk cerita. Untuk menghasilkan sebuah karya, pengarang perlu seronok dan senang dengan kerja yang dilakukan. Ini memerlukan teknik. Jadi, dicadangkan sebelum memulakan kerja naratifnya, perancangan merangka struktur cerita amat penting. Komitmen ini ibarat seorang arkitek mereka bentuk sebuh bangunan.
Dr. Victoria Lynn Schmidt dalam bukunya Story Structure Architect (2005), menyatakan terdapat enam keputusan yang boleh diambil sebelum memulakan kerja naratif yang menakjubkan.
1. Apakah hubungan dramatik yang sebaik-baiknya digunakan?
2. Apakah jenis konflik yang terbaik untuk cerita saya?
3. Genre manakah yang mesti saya pilih?
4. Apakah model struktur yang terbaik?
5. Berapa banyak situasi akan saya gunakan?
6. Berapa banyak penyelidikan yang mesti saya kendalikan?
Yang pertama, apakah hubungan dramatik yang sebaik-baiknya digunakan? Hubungan dramatik merupakan persoalan pusat yang ada dalam fikiran pembaca tentang arah cerita dalam karya yang digubah. Seseorang narator seharusnya menyedari dan merangkan arah jalan ceritanya dan hubungannya dengan plot dan kesan kepada pembaca. Terdapat lima jenis hubungan dramatik:
1. Kejayaan watak utama
2. Kegagalan watak utama
3. Kehendak hati matlamat watak utama
4. Tidak menyempurnakan matlamat watak utama
5. Pembaca mencipta matlamatnya sendiri
Yang kedua pula, memilih konflik yang sesuai untuk cerita. Konflik dapat memperteguh dan menumbuhkan kesegaran pengkaryaan. Konflik yang baik dan berkesan juga dapat memberikan kepuasan kepada pembaca. Terdapat enam jenis konflik :
1. Konflik Berhubungan (Relational Conflict)
2. Konflik Situasi (Situational Conflict)
3. Konflik Dalaman (Inner Conflict)
4. Konflik Paranormal (Paranormal Conflict)
5. Konflik Alam Semesta (Cosmic Conflict)
6. Konflik Sosial (Social Conflict)

Yang ketiga, genre manakah yang seharusnya saya pilih? Antara genre yang menjadi pilihan ialah
1.Aksi (superhero, underdog/ yang tertindas, revenge/ membalas dendam, savior/ penyelamat).
2. Kembara (adventure)
3. Kanak-kanak
4. Komedi
5. Nonfiksyen Kreatif (Jenayah, Kisah benar, Jurnalisme, Autobiografi dan Biografi)
6. Fantasi
7. Sejarah / Epik
8. Seram
9. Inspirasi Spiritual
10. Muzikal
11. Misteri
12. Politik
13. Romantik
14. Sains Fiksyen
15. Gaya barat (Western)

Seterusnya yang keempat ialah Apakah model struktur yang terbaik? Model struktur selalunya dilihat menggunakan ukuran graf yang diperingkatkan kepada Act 1, Act 2 dan Act 3. Struktur yang mudah difahami dengan memahami cerita secara konvensional bermula dengan permulaan, pengembangan, perumitan, klimaks, peleraian dan penyelesaian. Terdapat banyak model struktur yang boleh dipilih. Antaranya:
1. Struktur Tradisional
2. Pusingan Roller-Coaster
3. Model selari (parallel)
4. Model Episodik
5. Melodrama
6. Model Perjalanan

Yang kelima, memilih situasi. Berapa banyak situasi yang mahu digunakan? Terdapat berbagai-bagai-bagai situasi boleh diwujudkan. Perkara ini sangat kompleks. Antaranya situasi:
1. Rayuan dan Sumbangan (Supplication and Benefaction)
2.Bencana dan Mukjizat (Disaster ang Miracle)
3.Pemberontak dan Penyokong (Revolt and Support)
4.5.Yang Membingungkan dan Ciptaan (Enigma and Invention)
5.Kegilaan dan Kebijaksanaan (Madness and Genius)
Dan banyak lagi

Yang terakhir, yang keenam, berapa banyak penyelidikan dan kajian yang mesti saya jalankan? Sebaik-baiknya sebelum menyiapkan karya pastikan penyelidikan tentang perkara-perkara berikut dilakukan:
1. Lokasi
2. Setting
3. Tempat
4. Tempoh masa
5. Latar belakang
6. Fakta
7. Perbezaan kelas
8. Agama dan kepercayaan
9. Adat resam masyarakat

Begitulah. Dan masanya untuk memulakan!

4 comments:

Sham al-Johori said...

Tuan dosen,
jangan fikir-fikir macam tu, tulis aja, habis cerita.... yang kaji itu biarkan orang lain yang buat. tugas kita menulis.

Hasmora said...

salam,

tumpang iklan :)
- kepada yang berminat menyertai Pertemuan Penyair Nusantara 2009 pada 20 - 22 dapatkan maklumat dan muat turun borang penyertaan di web komuniti pena http://penulisnasional.ning.com/

ekspresi said...

tuan dosen al haj,
betul tu. saya pun kadang2 menulis main redah saja. tapi kalau ikut yang sepatutnya ada plan yang baik.

ekspresi said...

ustaz hasmora,
bagus juga maklumkan.