Perkara ini timbul kembali bermain-main seketika dalam fikiran. Memperkata sastera serius dan sastera popular ini tidak pernah selesai sejak sekian lama. Ada yang mengatakan karya-karya yang popular itu bukan dalam kategori sastera hanya cerita semata-mata dan ada yang mengatakan yang karya itu masih dalam kategori sastera cuma bertingkat rendah. Tinggi dan rendah ini seperti kasta pula dalam masyarakat feudal.
Melihat situasi semasa, serius dan popular ini banyak dilihat dalam karya novel. Jarang sekali diperkata cerpen serius dengan cerpen popular, puisi serius dan puisi popular. Apa pula ciri-ciri serius dan popular yang membezakan hingga timbulnya darjat dan kasta in?
Kita perhatikan satu demi satu, ciri-ciri karya ini pada novel. Dan mari kita renung-renungkan. Dan temui karya anda dalam bahagian mana.
Melihat situasi semasa, serius dan popular ini banyak dilihat dalam karya novel. Jarang sekali diperkata cerpen serius dengan cerpen popular, puisi serius dan puisi popular. Apa pula ciri-ciri serius dan popular yang membezakan hingga timbulnya darjat dan kasta in?
Kita perhatikan satu demi satu, ciri-ciri karya ini pada novel. Dan mari kita renung-renungkan. Dan temui karya anda dalam bahagian mana.
Novel Serius
Kulit
Sederhana, ringkas, menarik, kemas, ada foto dan ilustrasi
Cetakan/Terbitan/ Jualan Cetakan bajet. 3,000-5,000 naskhah edisi pertama (DBP). Antara penerbit DBP, Utusan, PTS, Creative Ent., Karangkraf (Alaf 21), Citra Kurnia, dll dan juga penerbitan sendiri.
Tajuk
Menggambarkan isu, idealisme, kiasan, sindiran , nama orang, nama tempat, tahun, masa, peribahasa. Namun tajuk bukanlah menggambarkan isi yang menentukan serius atau popular karya itu.
Penulis
Selalu menghasilkan novel yang bermesej serius. Memilih penerbit. Ada yang dikenali dan ada yang tidak dikenali. Ada yang banyak menghasilkan karya dan ada yang kurang.
Nilai dan Pengajaran
Banyak nilai dan pengajaran. Secara tersirat dan tersurat. Secara tidak langsung dapat diserapkan. Membawa pengajaran berdasarkan watak dan peristiwa.
Tema Pelbagai. Namun mengutamakan persoalan kemanusiaan, masyarakat, ketuhanan, idealisme, sejarah, nasionalisme namun tidak menafikan tema kasih sayang dan percintaan.
Unsur Pendidikan Banyak dalam karya remaja. Dalam novel dewasa juga ada tetapi pendidikan dalam membentuk peribadi dan sahsiah serta membijaksanakan pembaca. Memasukkan pelbagai pengetahuan dalam bidang lain seperti perubatan, syariat, muamalah, undang-undang, pertanian dll.
Unsur Falsafah/Kebijaksanaan Banyak rujukan ataupun hasil pembacaan yang luas daripada penulisnya. Kebolehan menguasai bidang tertentu juga dapat dikesani dalam karya. Dapat dilihat kejujuran dan kebijaksaan pengarang melontarkan idea dan cerita.
Pengiktirafan Diiktiraf oleh panel yang berwibawa, sarjana sastera, pengkaji dan dalam kalangan penulis sendiri serta pembaca yang bijak juga. Pengiktirafan bukan semata-mata dalam bentuk hadiah semata-mata tetapi yang kekal disebut sepanjang zaman.
Sambutan Pembaca Tidak kisah dengan sambutan pembaca. Namun sedar bahawa karya yang baik dibaca oleh pembaca yang baik juga.
Novel Popular
Kulit
Variasi, foto dan ilustrasi penuh, warna-warni, cantik.
Cetakan banyak kerana dijangka sambutan baik. Antara penerbit Creative Enterprise, Karangkraf (Alaf 21), PTS, KarnaDya, Buku Prima, Rhythm, Federal, Tintarona, Kakibuku, dll dan juga penerbitan sendiri.
Tajuk
Menggambarkan perasaan, naluri hati, metafora (cth: Ombak Rindu), hiperbola (cth: Melawan Takdir), kiasan, nama perempuan, nama bunga, unsur bahasa pinjaman, bersifat semasa, ada dialek (cth: Yo, I Love U, Sayang) dll.
Penulis
Selalunya setia dengan satu-satu penerbitan. Karya-karya yang hampir sama temanya. Ada yang suka membuat sekuel (bersambung dalam novel kedua setelah novel pertama laku di pasaran). Setahun menghasilkan satu hingga tiga novel (bergantung individu)
Nilai dan Pengajaran
Ada nilai dan pengajaran. Secara tersurat dan dinyatakan dalam dialog atau perincian (cth: itulah kau, kan tak baik buat begitu…)
Tema
Pelbagai. Namun mengutamakan tema persoalan rumah tangga, percintaan, persahabatan, pengembaraan, masak-memasak dan jahit-menjahit namun ada juga unsur nasionalisme yang ditampal-tampal.
Unsur Pendidikan
Ada dalam karya remaja dan dewasa. Namun dalam beberapa novel dewasa unsur unsur pendidikan kurang diutamakan. Fokus pada cerita.
Unsur Falsafah/Kebijaksanaan
Ada juga yang merujuk tetapi ‘copy & paste’ sahaja asal nampak ada falsafah tinggi tetapi dapat dikesani pembaca. Ada yang berjaya menimbulkan kesan kebijaksanaan dan keinsafan kepada pembaca dan ada yang membuatkan pembaca terasa bosan.
Pengiktirafan
Diiktiraf oleh pembaca yang suka dan saudara-mara dan kroni-kronimya. Mudah dilupakan.
Sambutan Pembaca
Ambil berat dengan sambutan pembaca. Lihat apa yang pembaca suka, maka tulislah. Penulis akan seronok jika dapat masuk senarai buku popular sebab jika menulis sastera serius tidak mungkin atau sukar sekali masuk senarai itu.
Kulit
Sederhana, ringkas, menarik, kemas, ada foto dan ilustrasi
Cetakan/Terbitan/ Jualan Cetakan bajet. 3,000-5,000 naskhah edisi pertama (DBP). Antara penerbit DBP, Utusan, PTS, Creative Ent., Karangkraf (Alaf 21), Citra Kurnia, dll dan juga penerbitan sendiri.
Tajuk
Menggambarkan isu, idealisme, kiasan, sindiran , nama orang, nama tempat, tahun, masa, peribahasa. Namun tajuk bukanlah menggambarkan isi yang menentukan serius atau popular karya itu.
Penulis
Selalu menghasilkan novel yang bermesej serius. Memilih penerbit. Ada yang dikenali dan ada yang tidak dikenali. Ada yang banyak menghasilkan karya dan ada yang kurang.
Nilai dan Pengajaran
Banyak nilai dan pengajaran. Secara tersirat dan tersurat. Secara tidak langsung dapat diserapkan. Membawa pengajaran berdasarkan watak dan peristiwa.
Tema Pelbagai. Namun mengutamakan persoalan kemanusiaan, masyarakat, ketuhanan, idealisme, sejarah, nasionalisme namun tidak menafikan tema kasih sayang dan percintaan.
Unsur Pendidikan Banyak dalam karya remaja. Dalam novel dewasa juga ada tetapi pendidikan dalam membentuk peribadi dan sahsiah serta membijaksanakan pembaca. Memasukkan pelbagai pengetahuan dalam bidang lain seperti perubatan, syariat, muamalah, undang-undang, pertanian dll.
Unsur Falsafah/Kebijaksanaan Banyak rujukan ataupun hasil pembacaan yang luas daripada penulisnya. Kebolehan menguasai bidang tertentu juga dapat dikesani dalam karya. Dapat dilihat kejujuran dan kebijaksaan pengarang melontarkan idea dan cerita.
Pengiktirafan Diiktiraf oleh panel yang berwibawa, sarjana sastera, pengkaji dan dalam kalangan penulis sendiri serta pembaca yang bijak juga. Pengiktirafan bukan semata-mata dalam bentuk hadiah semata-mata tetapi yang kekal disebut sepanjang zaman.
Sambutan Pembaca Tidak kisah dengan sambutan pembaca. Namun sedar bahawa karya yang baik dibaca oleh pembaca yang baik juga.
Novel Popular
Kulit
Variasi, foto dan ilustrasi penuh, warna-warni, cantik.
Cetakan banyak kerana dijangka sambutan baik. Antara penerbit Creative Enterprise, Karangkraf (Alaf 21), PTS, KarnaDya, Buku Prima, Rhythm, Federal, Tintarona, Kakibuku, dll dan juga penerbitan sendiri.
Tajuk
Menggambarkan perasaan, naluri hati, metafora (cth: Ombak Rindu), hiperbola (cth: Melawan Takdir), kiasan, nama perempuan, nama bunga, unsur bahasa pinjaman, bersifat semasa, ada dialek (cth: Yo, I Love U, Sayang) dll.
Penulis
Selalunya setia dengan satu-satu penerbitan. Karya-karya yang hampir sama temanya. Ada yang suka membuat sekuel (bersambung dalam novel kedua setelah novel pertama laku di pasaran). Setahun menghasilkan satu hingga tiga novel (bergantung individu)
Nilai dan Pengajaran
Ada nilai dan pengajaran. Secara tersurat dan dinyatakan dalam dialog atau perincian (cth: itulah kau, kan tak baik buat begitu…)
Tema
Pelbagai. Namun mengutamakan tema persoalan rumah tangga, percintaan, persahabatan, pengembaraan, masak-memasak dan jahit-menjahit namun ada juga unsur nasionalisme yang ditampal-tampal.
Unsur Pendidikan
Ada dalam karya remaja dan dewasa. Namun dalam beberapa novel dewasa unsur unsur pendidikan kurang diutamakan. Fokus pada cerita.
Unsur Falsafah/Kebijaksanaan
Ada juga yang merujuk tetapi ‘copy & paste’ sahaja asal nampak ada falsafah tinggi tetapi dapat dikesani pembaca. Ada yang berjaya menimbulkan kesan kebijaksanaan dan keinsafan kepada pembaca dan ada yang membuatkan pembaca terasa bosan.
Pengiktirafan
Diiktiraf oleh pembaca yang suka dan saudara-mara dan kroni-kronimya. Mudah dilupakan.
Sambutan Pembaca
Ambil berat dengan sambutan pembaca. Lihat apa yang pembaca suka, maka tulislah. Penulis akan seronok jika dapat masuk senarai buku popular sebab jika menulis sastera serius tidak mungkin atau sukar sekali masuk senarai itu.
4 comments:
Blog sudah berwajah baru nampaknya... Post yang sangat baik kali ini...
anda pasti penjunjung sastera serius yang sampai sekarang saya masih menggagau definisi dan sampel-sampelnya. saya masih menilai penuh ragu apakah sastera pop, lacur, picisan atau jalanan. apabila saya memikirkan sikap angkuh sesetengah orang tentang sastera serius, saya semakin sakit dan meluat. soalan saya, berapakah karya sastera serius yang sebenar-benarnya karya yang berkualiti dan amat baik. saya yakin hanya beberapa judul. saya menulis karya sastera untuk tujuan komersial dan semestinya perlu menepati/menghampiri keperluan komersial itu, dan masih mencari apakah kehebatan sesetengah orang yang mendakwa pejuang sastera yang tidak lebih sekadar syok sendiri tanpa memberi makna sumbangan dalam apa juga istilah.
kadang-kadang kita hanya ada keangkuhan tetapi tidak mempunyai sebarang bentuk dan isi. ya, mungkin benar dan barangkali tidak benar.
terima kasih suzy.
terima kasih luqman.
ya betul, kadang2 keliru. sebab karya yang serius pun ada yang popular. popular selalu dilihat yang mendapat sambutan. ada yang kata novel salina a. samad said itu popular, tapi isinya serius. begitulah.
saya cuma melontarkan pandangan. novel saya, rita 20 ada juga pendekatan popularnya.
Post a Comment