Tuesday, June 16, 2009

Pasang dan Surut

Hidup dan nasib ibarat roller-coaster. Aku teringat lirik lagu Apokalips (M.Nasir/Loloq). Aku teringat lagu tradisi, ‘Air pasang dalam surut pukul lima’. Aku teringat banyak perkara tentang pasang surut, pusingan roda, cemerlang dan malang.

Aku terfikir bahawa perjalanan hidup ini sentiasa diuji dan kadang-kadang kita sendiri yang sengaja mahu diuji. Niat atau tujuan tidak pernah difikirkan orang lain. Kadang-kadang juga ada baiknya diam membisu tanpa menyatakan sesuatu. Aku berdoa kepada Allah, agar memberikan aku jalan terbaik dalam menempuh hidup ini.

Aku selalu melihat dari sudut yang amat dekat dengan diri. Refleksi. Jika hari ini aku pasang, mungkin esok aku surut, seperti roda akan berputar dan merasai pusingan di bawah di tengah dan di atas. Begitulah sebaliknya jika hari ini aku surut, mungkin esok akan pasang semula. Dan aku percaya, orang lain pun begitu, melainkan manusia itu lupa diri dan terasa dia yang dapat menahan air laut daripada surut dan menghentikan roda daripada berputar.

No comments: